Del : SMS
Berlingske Business

Når medarbejderen altid er skeptisk

pix-dilemma22102012

Ledelsesdilemmaet: Hvad gør man som leder, når man både vil inddrage medarbejdernes holdninger og samtidig føler, at de stikker en kæp i hjulet for nye satninger i virksomheden?

Artiklen fortsætter under annoncen

Du er salgsleder i et skadedyrsbekæmpelsesfirma. Ifølge en af firmaets værdier er det vigtigt ”at lytte til medarbejderne”. Direktøren går ofte rundt og siger sådan her: ”Hvis man vil drive en sund forretning, må man tage medarbejderne i ed”.

Du er kommet godt fra start i dit nye lederjob, som du har haft i et halvt år. Men der er dog ét aber dabei: Lige fra dag ét har du lagt mærke til, at din medarbejder Nicolai virker meget skeptisk overfor praktisk taget alle de ting, du siger til møder og i andre sammenhænge.

Når du for eksempel fortæller om en ny satsning eller et nyt projekt, kan du være stensikker på, at Nicolai kommer med spørgsmål såsom ”Men er du sikker på, at det overhovedet er tilladt?”, ”Hmm… jeg synes ikke, det er en god idé” og ”Vi har prøvet noget lignende før, og der virkede det altså ikke.” Hvis du foreslår A, siger han altid B.

Du føler, at Nicolai med sine skeptiske bemærkninger er med til at stikke en kæp i hjulet for udvikling og nye satsninger. Indtil videre har du ikke konfronteret Nicolai med hans væremåde. Men du kan mærke en stigende irritation, der både risikerer at gå ud over teamet samt dit eget arbejde.

Du har nu besluttet at gøre noget ved sagen, men hvad?

Kilde: Lederne / www.lederne.dk


 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere