Del : SMS
Berlingske Business

Når firmaets mand bliver bedt om at gå ned i løn

Businessman with his hand on his forehead
Foto: Iris.

Skal man acceptere at gå ned i løn, når virksomheden, man arbejder for, har økonomiske problemer? Deltag i ugens dilemma.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lars er IT-chef i en teknologivirksomhed, der gennem længere tid har haft faldende indtjening. Han har været på arbejdspladsen, siden han blev udlært og har nu knap 25 års anciennitet i firmaet.

Lars er smerteligt bevidst om, at firmaets indtjening falder måned for måned - og har gjort det igennem nogle år nu. Som led i endnu en spareplan var Lars for et års tid siden med til at forhandle en aftale med sine medarbejdere om lønnedgang.

A candidate for the position, and specialist personnel to conduct interviews

Nu har Lars været til møde med sin chef og er blevet præsenteret for et ubehageligt tilbud: Virksomheden kæmper for sin overlevelse, og direktionen har besluttet, at det nu er ledergruppens tur til at acceptere en lønnedgang. Lars har fået et udspil, der lyder på en lønnedgang på 10 procent.

På den ene side, kan Lars godt se det rimelige i, at også lederne må holde for, når virksomheden kæmper for overlevelse. På den anden side føles det som en devaluering af alt det, Lars har opnået i sine 25 år i firmaet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere