Del : SMS
Berlingske Business

Når efteruddannelse bruges som fryns

Young man during a job interview
ARKIVFOTO. Foto:

Chef har svært at se værdien for virksomheden i særlige ønsker for efteruddannelse. Skal chefen sige ok? Deltag i ugens dilemma.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lene er økonomichef i en mellemstor privat virksomhed. De årlige MUS-samtaler nærmer sig, og Lene ved af erfaring, at hun vil blive præsenteret for kursus- og uddannelsesønsker fra de fleste af de 12 medarbejdere i afdelingen.

I virksomheden er der tradition for, at medarbejdernes ønsker om efteruddannelse og kurser så vidt muligt efterkommes – inden for rimelighedens grænser. De seneste par år er Lene dog blevet mere og mere overbevist om, at de mange kurser er spild af virksomhedens penge.

Kurserne er nyttige i den forstand, at de giver medarbejderne lidt luftforandring og mulighed for at skrive nye kompetencer på deres cv. Men Lene har svært at se værdien for virksomheden. Hendes erfaring er, at medarbejderne vender tilbage fra kursus og hurtigt falder ind i de gamle rutiner på arbejdspladsen igen – uden at ændre på adfærd eller arbejdsgange.

Stod det til Lene, ville hun derfor i år give afslag på medarbejdernes ønsker om kurser. Men da kompetenceudvikling er en del af virksomhedens værdigrundlag, forudser hun, at den beslutning vil skabe problemer og bringe hende i modvind hos medarbejderne.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere