Del : SMS
Berlingske Business

MUS populære på jobbet

De danske arbejdspladser har i høj grad taget samtaler om medarbejderudvikling til sig.

Artiklen fortsætter under annoncen
Hvor godt klarer den ansatte sine opgaver, hvordan er samarbejdet med kollegerne, og hvad synes den ansatte om chefen?

De spørgsmål stiller langt de fleste arbejdsgivere deres ansatte, når de holder de såkaldte MUS – medarbejderudviklingssamtaler.

I dag er det hele 75 procent af de danske virksomheder, som gennemfører de evaluerende samtaler med medarbejderne. Af dem arbejder 68 procent også mere med samtalerne, end for fem år siden. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Erhverv.

Tallene vækker begejstring hos HR-konsulent Martin Darré, Dansk Erhverv.

- Det er super positivt, at så mange har taget MUS til sig. For det er vigtigt at have en dialog om medarbejderens og virksomhedens udvikling sammen, siger han.

Præcis under hvilken form, en sådan samtale foregår, har ifølge HR-konsulenten dog ikke den store betydning, og arbejdsgiverne skal ikke føle sig forpligtede til at bruge de MUS-skemaer, som mange bruger i dag.

- Du kan holde flere små møder, og kan kalde det mange ting, men det afgørende er, at dialogen er systematisk, siger Martin Darré.

I knap 7 ud af 10 virksomheder sker opfølgningen løbende i den daglige personaleledelse. Og her risikerer man, at pointerne fra medarbejdersamtalerne løber lidt ud i sandet. Kun 54 procent følger op på medarbejdersamtalen med planlagte møder.

To procent følger slet ikke op. Og det bør virksomhederne kunne gøre bedre, mener Martin Darré.

- Det er ikke godt nok, hvis man bare tager det løbende uden at tænke videre over det. Opfølgningen skal være systematisk og velovervejet, siger HR-konsulenten.

I fokus ved samtalerne er medarbejderens udvikling, samarbejde med kolleger og leder og fremtidige karrieremuligheder, men også emner som løn, motion og livsstil kommer ofte på banen.



 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere