Berlingske Business

MUS får dumpekarakter

MUS-samtaler efter spørgeskemaer kvæler den åbne og konstruktive dialog. Ledere bør trænes i den svære kunst, mener eksperter.

Artiklen fortsætter under annoncen
Når ledere kalder medarbejderne til MUS-samtale så skal de åbne spørgsmål på bordet i stedet for slavisk at følge de klassiske skabeloner, hvor medarbejderen i forvejen har udfyldt diverse scoringssystemer.

Spørgeskemaerne bidrager sjældent til medarbejdernes faglige udvikling, mener ekstern lektor på RUC Lars Petersen, der også er virksomhedskonsulent i rådgivningsbureauet Ultra-vision. Det skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren.

Tværtimod er konsekvensen ofte, at virksomheder ikke får udnyttet potentialet hos medarbejderne, fordi den måde at spørge på udelukkende giver forudsigelige svar.

- Alt for mange ledere holder sig slavisk til skabelonerne og får derved kun gravet de svar frem, de kendte i forvejen. En stor del af spørgsmålene er måske direkte irrelevante for den pågældende jobfunktion, og det efterlader medarbejderne med det indtryk, at lederne ikke tager samtalen alvorligt, siger Lars Petersen til Nyhedsmagasinet Ingeniøren.

Uønsket samtale

Medarbejdere opfatter ofte samtalen som noget, der bliver trukket ned over hovedet på dem, frem for som en reel mulighed for at udvikle sig. Det viser undersøgelser og Lars Petersens egne erfaringer.

Lektor på AAU Søren Frimann støtter op om den holdning.

- Flere medarbejdere gav udtryk for, at de egentlig ikke gad samtalen, fordi de ikke troede på, at den førte til noget. Det var typisk for de samtaler, der fulgte faste spørgeskemaer, siger Søren Frimann ifølge Nyhedsmagasinet Ingeniøren. 

Søren Frimanns erfaring er også, at lederne er for dårlige til at lytte.

Ledere skeptiske

Landets ledere er heller ikke ovenud begejstret for MUS-samtalerne. Tidligere undersøgelser fra PID-Personalechefer i Danmark peger på, selv om virksomhederne bruger stadig mere tid på arbejdet med MUS-samtaler, så er effekten ikke blevet bedre.

- Vi kan se, at tredje eller fjerde gang en virksomhed evaluerer sine samtalesystemer, begynder de for alvor at arbejde med måden at spørge ind på. Samtidigt er det dog vigtigt, at understrege, at selvom der er problemer med MUS-samtalen vil de færreste ledere undvære den, siger bestyrelsesformand i PID Kim Staack Nielsen til Nyhedsmagasinet Ingeniøren.

-anis

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen