Del : SMS
Berlingske Business

MU-samtaler er spild af tid

MU-samtale
Foto:

De tidskrævende samtaler sikrer ikke, at medarbejderne udvikler sig. Samtalerne har et forkert fokus, viser undersøgelse.

Artiklen fortsætter under annoncen
Læring. Udvikling. Målsætninger. Hvert år bliver tusinder af danskerne sat i stævne med chefen til den vældig udbredte medarbejderudviklingssamtale – den såkaldte MU-samtale - for at få kortlagt den enkelte ansattes evner og ambitioner og få lagt planer for den ansattes udvikling i det næste år frem.

Men alt for ofte viser samtalerne sig at være det rene tidsspilde. Det viser en ny undersøgelse, som Dorte Winther Ellermann, nybagt cand.pæd. fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, har gennemført i forbindelse med sit speciale.

Hidtidig forskning inden for MU-samtaler har koncentreret sig om de spørgsmål, der stilles til samtalen, og selve samtalen. Men ikke, om samtalerne medfører, at medarbejderne lærer og udvikler sig.

- Det er jo ellers netop intentionen med det redskab, siger Dorte Ellermann, som har fokuseret på netop det blandt andet igennem et omfattende casestudie på en stor, dansk produktionsvirksomhed.

Ender med evaluering

Konklusionen er, at MU-samtalerne ofte bruges forkert og derfor i praksis er rammer helt ved siden af deres oprindelige formål.

- Problemet er, at virksomheden fokuserer meget på medarbejderens resultater. Samtalen handler om, hvorvidt medarbejderen har levet op til kvantitative mål – f.eks. om det er lykkedes at reducere brugen af et bestemt stof i produktionen. Men det er jo ikke en udviklingssamtale. Det er en evaluering. Og det skaber ikke læring og udvikling, forklarer Dorte Ellermann, der advarer virksomhederne i mod at inddrage virksomhedens kvantitative mål i samtalerne.

Læs også på ErhvervsBladet.dk:
10 ting du ikke skal sige på jobbet
Sådan gør du et godt indtryk
Se tøjet der skader din karriere

Ligegyldigt skema

Alle offentligt ansatte skal til MU-samtaler, og tre ud af fire privatansatte kommer det også. Et skøn fra Dorte Ellermann lyder derfor, at der hvert år i Danmark afholdes omkring 1,2 millioner MU-samtaler.

- Det er jo et enormt ressourcespild, siger Dorte Ellermann, der også pointerer, at mange ansatte føler, at de mange skemaer, de skal udfylde forud for samtalen ofte føles komplet irrelevante, fordi de sendes ud til alle i organisationen og ikke handler konkret om deres eget jobområde.

Men det betyder ikke, at udviklingssamtalerne under et er et onde.

- Det er et fint rum for leder og ansat at reflektere i. Men virksomhederne skal blive langt mere bevidste om, hvad de vil bruge samtalerne til. Og i stedet for at se på resultater, skal de se på hvordan medarbejderen har nået resultaterne. Man kan også sætte mål, der skuer fremad, hvis man synes, at der er noget, den ansatte skal blive bedre til og lægge en konkret plan for at realisere det – måske oprette en følordning hos en kollega, siger Dorte Ellermann.

Undgå lønsnak

Ifølge en undersøgelse fra Danske Erhverv kommer hver fjerde MU-samtale om løn. Men det kan meget vel spænde ben for samtalens oprindelige formål, advarer Dorte Ellermann.

- Ved en lønforhandling, skal medarbejderen sælge sig selv så godt som muligt. En udviklingssamtale handler om, om der er noget, man kan blive bedre til. Det er to meget modstridende interesser, som gør, at medarbejderen nedtoner udviklingsdelen, fordi han er bange for, at det påvirker løn- og bonusforhandlingen, siger Dorte Ellemann.

Drop kurser

Når man lægger planer for den ansattes udvikling, kan det til gengæld godt betale sig at skrue ned for kursusbudgettet.

- Undersøgelser peger på, at det er meget uforudsigeligt, hvad medarbejderen får ud af kurset, fordi det kan være svært at overføre det til arbejdspladsen. Og der, hvor man udvikler sig og lærer er igennem erfaringer i deres arbejde.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere