Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Mors arbejdsplads er lige midt i stuen

Det kræver tilvænning at blive hjemme og lave sit arbejde i stedet for at møde op på kontoret. Men det kan

man vænne sig til.


Sådan var det for Lene Baltzer Petri, da hun medvirkede i Arbejdsskadestyrelsens pilotprojekt

om hjemmearbejde.


I dag er hun souschef i styrelsens it-kontor, men med fortid som sagsbehandler og som en sådan en af

ganske få udvalgte, der skulle afprøve det at arbejde hjemme to dage om ugen.


Hun var med i anden omgang, i et såkaldt

drivhusforsøg med start i marts 1998, sammen med en anden sagsbehandler og to kontormedarbejdere. Den første omgang

af pilotprojektet omfattede et helt kontor med over 20 medarbejdere.


- Men det var simpelthen for stort. Det blev besluttet at

skrue ned og lade forsøget med hjemmearbejde omfatte kun fire medarbejdere. Det primære formål var at se, hvordan

vi kunne geares til at arbejde elektronisk, og der blev foretaget løbende justeringer.


- Det varede et år at få

det godt nok, og så begyndte vi at implementere muligheden for hjemmearbejde bredt i organisationen, fortæller hun.









Stod

og gloede

Hjemme hos Lene Baltzer Petri blev arbejdspladsen stillet op midt i stuen.


- Dér stod den og gloede på

mig, men vi kom snart på god fod med hinanden. Så meget, at jeg også skulle vænne mig til at udnytte fordelene

ved hjemmearbejde - at kunne arbejde mere fleksibelt, gå til og fra og kombinere det med husligt arbejde, siger hun og fortsætter:


-

Familien skal også vænne sig til det, den skal nå frem til at være klar over, at man ikke har fri. Min mand

arbejder også i Arbejdsskadestyrelsen og har ligeledes hjemmearbejde, men børnene skulle lige lære, at mor og far

altså er på arbejde, når vi sidder ved computeren.



Lavere sygefravær

I dag er hun med til at administrere

hjemmearbejdsordningen.


- Der er betydelig interesse for den overalt i organisationen. Mandag og fredag hitter i popularitet

som hjemmearbejdsdage, men der er også interesse for de tre andre ugedage, f.eks. hos dem, hvor et barn går til noget

og skal bringes og hentes.


- Vores indtryk er, at man bliver mere effektiv og gladere for sit arbejde, når man er med på

ordningen, og så er den med til at nedsætte sygefraværet og barns første sygedag. Man kan tit godt passe

et sygt barn, mens man arbejder hjemme, og f.eks. en forkølelse, der er kraftig nok til at holde én hjemme fra kontoret,

behøver ikke at hindre hjemmearbejde, siger hun.


Hun har intet negativt at sige om ordningen i dens nuværende udformning, men

advarer mod at lade sådan en ordning omfatte for mange hjemmearbejdsdage.


- Vores regel er, at fuldtidsansatte kan arbejde

hjemme højst to dage om ugen, og den bliver ikke udvidet til flere dage. Hvis man arbejder mere hjemme end på kontoret,

bliver det for svært at følge med i den udvikling, der sker med organisationen. Der opstår risiko for, at den enkelte

holder op med at identificere sig tilstrækkeligt med sin arbejdsplads, og under alle omstændigheder ryger det noget socialt

i forholdet til kollegerne, siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen