Del : SMS
Berlingske Business

Modekonge i nye klæ’r

Jens poulsen
Jens Poulsen har på 13 år skabt en solid modesucces med DK Company. I sidste uge købte firmaet fire tøjmærker af konkurrenten IC Companys.

Efter en gedigen shoppetur hos konkurrenten er Jens Poulsen fra DK Company godt på vej til at gøre sit midtjyske tekstilfirma til en nordisk sværvægter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den foreløbige historie om tekstilvirksomheden DK Company begynder med en konkurs, udvikler sig på en flyvetur og kulminerer med et gigantopkøb. Omdrejningspunktet er en midtjysk iværksætter, der som bare tiårig lærte bagsiden af erhvervslivets medalje at kende, længe før han overhovedet fik sit første CVR-nummer.

DK Company-direktør Jens Poulsen måtte nemlig dengang se sin far og farbrors firma gå fallit. En begivenhed, der for altid har præget hans tilgang til at drive virksomhed. Han leder den dag i dag sin milliardforretning med fødderne solidt plantet i den midtjyske hedejord, og øjnene fokuseret på tallene på bundlinjen. Tidligt lærte han ideen om det gode købmandskab at kende. »Det gør man her i Ikast,« som han siger.

pix-byder

I 2001, mange år efter faderens konkurs, stiftede Jens Poulsen DK Company, og helt i tråd med de lokale erhvervstraditioner var der tale om en tekstilvirksomhed. Siden da er der kørt mange klæder forbi kasseapparaterne, og selskabet, der i opstartsåret var et lille firma med seks medarbejdere, er i dag en international modekoncern med cirka 1.400 ansatte og aktiviteter i 28 lande.

Fredag tog Jens Poulsen selskabet til nye højder, da han hos københavnerkonkurrenten IC Companys hev den store tegnebog frem og købte fire af konkurrentens tøjmærker, herunder InWear og Matinique, for 50 millioner kroner. Købet fandt sted bare få dage efter, at DK Company havde præsenteret et rekordregnskab med en omsætning på 1,6 milliarder kroner og et driftsresultat på knap 100 millioner kroner.

Det er svært at sige, om succesen var kommet, hvis ikke Jens Poulsen altid havde faderens konkurs i baghovedet. Sikkert er det, at den er spiren af en tanke, som modebossen for et par år siden fik på en flyvetur til Kina.

Dengang skulle Jens Poulsen i Riget i Midten redegøre over for en række banker om sin modekoncerns forretningsstruktur, og i flyet indså han, at det ville blive umuligt at forklare med at kategorisere firmaets afdelinger ved hjælp af nogle firkanter. Den bedste metafor ville være en blomst med alle dens rødder, stængler, blomster og bier.

Selve ideen, eller filosofien som Jens Poulsen ynder at kalde det, er, at virksomhedens brands, symbolsk fortolket som blomster, ikke kan blomstre, hvis rødderne er skåret af. »Så er det en buket, der dør inden for en uge,« som han siger. Rødderne er blandt andet selskabets leverandører, mens stængler og blade er medarbejderne i blandt andre HR, marketing- og økonomiafdelingerne. Uden dem er der ingen lækre mærkevarer, som kan tiltrække kunderne, eller bierne om man vil.

2703suppli

Og jo flere blomster, i form af tøjmærker, som selskabet fører, jo større mulighed er der for at tiltrække bierne. »Og her kommer multibrand-tilgangen ind,« siger Jens Poulsen. »Derfor har vi foretaget opkøbene for at stå endnu stærkere over for vores 12.000 kunder.«Blomsterfilosofien er i dag indbegrebet af DK Companys selvforståelse, »The Blooming Concept«, og er endda optaget i handelsskolebøger som eksempel til læring. »Den viser, at vi sammen er stærkere,« som Jens Poulsen formulerer det.

Selv om modebossen måske er et blomsterbarn, godt nok i en anden forstand, er han også en målbevidst erhvervsleder med en insisterende måde at drive forretning på, som vennen Thomas Klausen, der er direktør i Dansk Mode og Textil, udtrykker det.

»Det, der kendetegner Jens, er, hvad nogen vil kalde utålmodighed, men som jeg hellere vil kalde et personligt drive. Han vil vinde, om det så er kortspil, fodboldkampe eller forretning. Hvis han sætter sig noget for, finder han en løsning. Har han en idé om, at noget kan blive en succes, tør han godt gå videre ud ad en tangent, selv om andre sætter barrierer op og spørger, om han ikke skal tage det med ro,« siger han.

Af samme grund tør Jens Poulsen godt smide adskillige millioner på bordet for at købe de fire tøjmærker af IC Companys, som han mener, vil gøre virksomheden til en førende skandinavisk spiller for midt-segmentet. Selskabet vil fremover i langt højere grad specialisere sig i tøjsegmentet mellem de billigere varer i H&M og New Yorker og de dyrere i Tiger of Sweden og By Malene Birger.

For den midtjyske købmand hænger prioriteringen naturligvis sammen med, at midt-segmentet er det klart største på tøjmarkedet. Men også, at han »godt vil producere en vare, hvor kunderne føler, at de gør en god handel. Det ligger i vores gener, at pris og produkt skal hænge sammen.«

»Men det er rigtigt, vi er ikke en unika-virksomhed, der kun producerer få varer, eller prøver at blive verdensberømte i København. Det er ikke vores ambition,« siger han.

Mads Ryder - Til MS

Og opvæksten i Ikast i det entreprenante Midtjylland har uden tvivl sat sine spor hos Jens Poulsen.

»Der er en vinderkultur herude og en evne til at stå sammen og få tingene gjort. Den præger området, og det har også præget mig. Vi har en iværksætterkultur. Det ser vi også på fodboldbanen,« siger Jens Poulsen med henvisning til favoritklubben F.C. Midtjyllands præstationer på grønsværen. »Man sår frøene laver en filosofi, og lykkes med det.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere