Del : SMS

Modarbejder eller medarbejder

bog

4 stjerner. De fleste forandringsprocesser går galt. Derfor er forandringsledelse og forandringskommunikation lederens nøglediscipliner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det eneste konstante er forandringer. Den erkendelse tror jeg, de fleste ledere er kommet frem til, og det gør forandringsledelse til en nøgledisciplin for alle ledere. Syv ud af ti forandringsprocesser går galt. Dette skyldes hovedsageligt, at samarbejdet mellem dem, der har tænkt forandringen, og dem, der skal implementere og leve med forandringen i hverdagen, går galt. Det gør forandringskommunikation til en anden nøgledisciplin for alle ledere.

Derfor er det altid væsentligt at læse bøger, som angriber forandringsledelse og –kommunikation på en ny måde. Og det er netop hvad bogen »Modarbejder eller medarbejder« gør. Hvor de fleste ledelsesbøger har fokus på metoder for forandringsstrategier og forandringsledelse, så har denne bog fokus på samarbejdet mellem leder og medarbejder i forandringsprocessen.

07busNY bog Blod sved.jpg

Vi kender alle den situation, hvor topledelsen præsenterer en ny strategi for mellemlederne og medarbejderne på et fællesmøde. Topledelsen har brugt tre til fire måneder på at analysere, sætte mål og lave delstrategier for virksomhedens strategi, og nu skal den kommunikeres, så alle kommer med om bord. Alt er planlagt og klapper, men der er stort set ingen spørgsmål efter præsentationen. Denne situation beskrives i bogen, og her er hovedpointen, at der er forskel på information og kommunikation.

Præsentationen af strategien er information, det vil sige overdragelse af viden og oplysninger fra topledelsen til mellemledere og medarbejdere. Ved information forudsættes at modtagerne ved, hvordan de skal handle på informationen. Det er bare meget sjældent, at mellemledere og medarbejdere ved, hvordan de skal handle på en strategipræsentation. Derfor sker der typisk meget lidt.

12BUSKarriere.jpg

Forfatteren argumenterer for, at samarbejde om kommunikation, det vil sige en gensidig udveksling af viden, vurderinger og oplysninger, der fører til en ny fælles indsigt, er en afgørende nødvendighed for, at en ny strategi kan fungere. Dette kræver nye holdninger og nye værktøjer.

De fleste ledere er rekrutteret på baggrund af deres faglighed. Dette er et godt princip, da en leder ikke kan vurdere muligheder og træffe beslutninger uden denne faglighed. Bogen fremhæver, at fagligheden er et godt grundlag for information, men ikke for kommunikation og samarbejde. Der er derfor et behov for, at ledere også rekrutteres på baggrund af deres kompetence til at skabe samarbejde.

Endvidere gør bogen op med tanken om den store rorgænger, der gennemfører forandringerne i et samfund, virksomhed eller projekt. Pointen er, at det kræver deltagelse og samarbejde mellem alle interessenter, for at en forandring kan lykkes. Her kommer pædagogikken og journalistikken ind som nye fagområder med nye værktøjer til forandringslederen.

31BBMSøren-dal2.jpg

Vi ved, hvad vi har, ikke hvad vi får. Denne holdning til forandringer er velkendt. Men samtidigt elsker vi mennesker også forandringer, som er grundlaget for hele vores udvikling. Forfatteren mener, at forskellen mellem had og kærlighed til forandringer er begrundet i, hvordan lederen inviterer til at samarbejde om forandringen. For at skabe kærlighed til forandringen, skal der skabes involvering og interessefællesskaber, som medfører oplevelsen af sammenhæng, konkret forståelse og mening.

Bogen beskriver en række værktøjer fra pædagogikkens verden, som »kunsten at sidde i rundkreds« og fra journalistikkens verden, som »håndværket og holdninger«. Værktøjerne er en relevant ny vinkel på forandringsledelse.

28BBMbestyrelser-jacobsgaar.jpg

Bogen er fuld af gode eksempler og øvelser undervejs. Dens unikke tilgang til forandringsledelse og – kommunikation gør den også til en væsentlig ledelsesbog. Jeg savner dog, at pædagogikkens og journalistikkens tilgang til forandringsledelse sættes i perspektiv til de relevante forandringsstrategier og -teorier.

God læselyst.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere