Del : SMS
Berlingske Business

Mobning på jobbet er uacceptabelt

mobning_business

Selv om antallet af ledere, som oplever mobning blandt medarbejderne, er halveret siden 2005, er der fortsat grumme eksempler, hvor det ikke er lykkedes at gribe ind i tide.

Artiklen fortsætter under annoncen
Så er det mandag morgen. Næsten hele afdelingen er mødt frem og har taget fat på dagens opgaver. Andreas mangler, og mange ved godt hvorfor. Fredag endte bryderierne igen med, at Andreas blev drillet, hånet og nedgjort. Nu har han meldt sig syg. Det er ikke kun den almindelige ”mandags-træghed” som præger arbejdet. Hele stemningen i teamet er præget af en mærkbar ulyst.

Denne lille historie indledte en artikel, jeg skrev til bogen ”Den stille epidemi” i 2007. Det var en af de første bøger, der for alvor tog fat på emnet mobning på arbejdspladsen, og hvordan det kan undgås.

Siden er det heldigvis gået op for de fleste, at mobning ikke kun er noget, der sker i skolernes frikvarter. Og ifølge en ny undersøgelse fra Lederne er antallet af ledere, som oplever mobning blandt medarbejderne, halveret siden 2005. Dengang svarede 44 procent af lederne, at de havde set eksempler på mobning i deres egen afdeling – i 2012 er denne andel faldet til 23 procent. I dag har de fleste arbejdspladser en holdning til mobning, og mange har taget forskellige skridt til både at forebygge og håndtere problemet. De skadelige virkninger står også mere klart, end de gjorde for få år siden. Der er nu mere viden om de personlige konsekvenser for de involverede, ligesom der er en bred erkendelse blandt både ledere og medarbejdere af, hvad mobning gør ved arbejdspladsens evne til at løse sine opgaver effektivt. Det betyder også, at tabuet om mobning nu er langt mindre.

Brugen af mobning som et magtmiddel er ikke noget nyt fænomen. Det har nok altid eksisteret. Alligevel er der sket noget de seneste år. Det virker, som om der er kommet en fælles forståelse af, at vi ikke vil finde os i, at der foregår mobning på vores arbejdspladser. Og godt for det.

Men problemerne er desværre ikke løst. Trods det markante fald, viser undersøgelsen fra Lederne, at det fortsat er én ud af fire ledere, som har oplevet mobning i deres afdeling. Andre undersøgelser bekræfter, at der fortsat er problemer med mobning på nogle arbejdspladser, og i pressen kommer der fra tid til anden grumme eksempler på, hvor galt det kan gå, hvis der ikke bliver grebet ind i tide.

Når jeg taler med ledere, er holdningen til mobning klar: Mobning er helt uacceptabelt, og lederne vil med det samme skride ind, hvis det opstår. Alligevel giver halvdelen af de ledere, som har oplevet mobning blandt egne medarbejdere, udtryk for, at de har reageret for sent.

Forklaringen er, at det i praksis kan være meget vanskeligt i tide at afgøre, hvornår, hvorfor og hvordan mobning opstår. En frisk tone, godmodigt drilleri og sjov på arbejdspladsen er ligesom uenigheder og konflikter en del af det at gå på arbejde. Det vanskelige kan være at vurdere, hvornår det udvikler sig i uheldig retning og derfor skal håndteres med rettidig omhu.

Hvis det bare var sådan, at mobning skyldes ansatte og ledere med en særlig ussel moral eller flosset etik, var problemet til at pege ud og gribe ind over for. Men det er yderst sjældent tilfældet.

Jeg tror, at ledere i dag er langt bedre til at løse konflikter i tide. Og det er positivt og måske en væsentlig forklaring på det markante fald i antallet af ledere, som oplever mobning. Måske er lederne også blevet bedre til at vurdere, hvornår der er tale om mobning eller tilløb til mobning.

Hvis færre medarbejdere rundt omkring på de danske virksomheder fremover skal havne i samme situation som Andreas, kræver det vedvarende fokus på god omgangstone og en positiv samarbejdskultur på arbejdspladsen, hvor eventuelle konflikter og uoverensstemmelser løses konstruktivt.

Og så skal lederne selv fremstå som gode eksempler og rollemodeller, der udlader at deltage i aktiviteter, som vil kunne blive opfattet som mobning eller tilløb til mobning.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere