Berlingske Business
LIVE
14:45 Ny topchef: Succesfuld genopretning kan give Falck comeback på børsen

Mere råstyrke efterlyses

Stress
Foto:

Vi har haft årtier med stigende stress, større forbrug af lykkepiller og en lang periode med økonomisk krise. Vi har levet med frygt for afskedigelser og konkurs, for dårlige ledere og mobning. Vi har mistet den råstyrke vores bedsteforældre brugte til at overleve krigsårene, bygge virksomheder op og skabe værdier.

Det er, som vi har mistet glæden ved at gøre en indsats og anstrenge os. Mistet den selvsikkerhed der kommer af at tage sig sammen, nydelsen ved at beherske vores fag, vores metier ved at være dygtig. Det professionelle liv synes at handle enten om at overleve –eller om at komme videre i systemet. Kortsigtet, selvoptaget.

Ansatte i danske virksomheder og organisationer svinger mellem to yderpoler. I den ene pol finder vi den komplette overanstrengelse, der er lige så frygtdrevet og instinktiv som enhver anden flugt fra noget livstruende. Det er de ledere, der svarer en mail kl. 02 om natten, de medarbejdere som får hjertebanken, når de ser chefens nummer på telefonens display. Det er de mennesker, der konstant er på, hvis størstedel af deres vågne mentale aktivitet drejer sig om jobbet, og de uoverskue-lige krav, de mennesker møder, idet de oplever at arbejde 50, 60, 70 timer om ugen.

pix-stress

Fra min efterhånden langvarige erfaring med ledere og organisationer ved jeg, at vores indsats oftest er væsentligt mindre, end vi selv tror, og resultatskabelsen endnu mindre. Men disse slidere lider og er bange og modne til sammenbrud, hvis noget vælter i privatlivet eller på jobbet. De oplever konstant at være i gang med at holde uvejret, ulykken og fattigdommen fra døren.

Nøgleordet her er oplever. Og ingen skal komme og sige, at en andens virkelighed er mindre virkelig end ens egen. Bestemt ikke mig. Mit ærinde er blot at påpege, at vores indsats altid er drevet af en fortolket virkelighed. I disse tilfælde af en truende fortolkning, der skaber en desperat reaktion.

I den anden ende af skalaen er de ansatte – sikkert overvejende den yngre generation – der som det naturligste forventer seks ugers ferie, forældreorlov, friheden til at hente børn kl. 15.30. De har forventninger om interessante opgaver, medbestemmelse, ledelsesopmærksomhed og anerkendelse. Også denne gruppe bliver stressede – om end af andre grunde. For deres oplevede virkelighed ligger meget langt fra de løfter, drømme og forventninger om at blive elsket og respekteret og have legitime krav om indflydelse og mening. De bliver stressede af skuffelse og svigtede forventninger, hvilket fører til afmagt, mistet selvtillid, svækkelse.

StressStressStress

Lad mig understrege – som jeg gør det hver gang, jeg taler eller skriver nedsættende om stress: Jeg har meget stor empati for de mennesker, der oplever de fysiske og psykiske symptomer på stress. Stress er en sygdom; den er led, og når den først har ramt, så har jeg ikke noget issue med den. Det er vores indstilling til stress og vores forventninger til det professionelle og private liv, jeg har et opgør med.

Jeg vil gerne bidrage til at gøre op med den omsorgstyngede retorik, der tvinger mennesker tilbage til infantil sårbarhed og hjælpeløshed. Det er ikke synd for os. Vi har ikke krav på lykke. Det er ikke naturgivet, at vi skal udleve vores potentiale. Vi skal ikke passe på medarbejderne.

Langt de fleste mennesker er stærke, kapable individer. Ofte langt stærkere, end de selv tror.

Vikarer

Vi skal naturligvis behandle hinanden ordentligt, men medarbejderpleje og organisatoriske frihedsgrader har nået et niveau, der er ude af trit med den internationale virkelighed, der truer vores børns fremtidige velfærd.

Arbejde er arbejde. Det er derfor det hedder arbejde. Det er ikke kun noget, vi gør for vores egen skyld, men et bidrag til fællesskabet. Og det behøver ikke altid være udviklende, inspirerende eller meningsfyldt.

Steen Hildebrandt skrev for nyligt i en anden af Business Søndags kronikkerne, at:

»Virksomheder vil i de kommende år have en tredobbelt udfordring: En sund økonomi, bæredygtighed og robusthed – eller med det nye ord: resiliens. …Det begynder med det enkelte menneske«.

ledelsesrådgiver Charlotte Mandrup

Det er jeg helt enig i. Ganske som behovet for at komme i fysisk form sagtens kan være en kollektiv beslutning, er det i sidste ende hver enkelt af os, der må tage løbeskoene på og svede.

Vi kan skabe organisatorisk robusthed lige så lidt, som vi kan forbedre vores kondition kollektivt. Men vi har hver især valget om at bliver lidt sejere, lidt mere udholdende, lidt mere robust. Og den nemmeste måde at opnå større råstyrke på, er ved at række ud over sig selv. Have mindre fokus på ens egne umiddelbare behov. Der er ikke meget, der er mere stimulerende eller energigivende end at slippe den selvoptagethed, der er en uundgåelig bestanddel af både lidelse (et stresset menneske har ikke kræfter eller overskud til andet end at være selvoptaget) – men som også kommer af den »sense of entitlement«, mange af vores yngre medarbejdere og kolleger har med som dåbsgave.

Vores bedsteforældre skabte et velfærdssamfund i andelsbevægelsens ånd, og vi har drevet rovdrift på det lige siden. Det er tid til at plante nogle flere træer, at bidrage til en fremtid der rækker ud over os selv. Dét er nemlig nøglen til en større personlig robusthed.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen