Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Medarbejderens loyalitet - under og efter en ansættelse

Under ansættelsesforholdets beståen har en medarbejder pligt til at udvise loyalitet overfor virksomheden.



Det indebærer,

at det ikke er tilladt at foretage dispositioner, der på den ene eller anden måde kan skade virksomhedens omdømme

- medarbejderen har en loyalitetsforpligtelse.



Loyalitetsforpligtelsen er ikke en nedskreven retsregel og det kan derfor være

svært klart at definere hvad den præcis indeholder. For eksempel vil det være illoyalt at omtale virksomheden, dens

ledelse, struktur eller produkter negativt overfor kunder og forretningsforbindelser. Loyalitetsforpligtelsen indeholder dog visse

specifikke forpligtelser såsom at arbejdsgiverens erhvervshemmeligheder, tekniske tegninger, beskrivelser, opskrifter, modeller

m.v. ikke må afsløres. Det står tydeligt i markedsføringslovens 10. Endvidere må enhver konkurrerende aktivitet,

mens ansættelsesforholdet består, som udgangspunkt anses for illoyal adfærd og det er en væsentlig misligholdelse

af ansættelsesforholdet.



For det meste opstår spørgsmålet om loyalitetsforpligtelsens indhold i en situation,

hvor medarbejderen er i opsagt stilling. Loyalitetsforpligtelsen gælder fuldt ud i opsigelsesperioden - også såfremt

medarbejderen er fritstillet.



En opsagt medarbejder har i opsigelsesperioden ret til at forberede konkurrerende virksomhed, hvad

enten denne vil finde sted som ansat eller som selvstændig. De forberedende skridt, der kan accepteres er for eksempel



n

indgåelse af ny ansættelsesaftale med en konkurrent (såfremt medarbejderen ikke er omfattet af en konkurrenceklausul,

jf. nedenstående)



n oprettelse af telefon og telefax



n indgåelse af lejemål, oparbejdelse af varelager,

indkøb af kontormaskiner, inventar m.v.



Det er derimod ikke tilladt aktivt at påvirke andre medarbejdere i virksomheden

til at følge med over i den virksomhed som medarbejderen vil starte op. Kontakt til medarbejdere eller påvirkning af

kunder og forretningsforbindelser, under ansættelsesforholdets beståen, vil normalt være en krænkelse af loyalitetsforpligtelsen.

Loyalitetsforpligtelsen må antages at påhvile medarbejderen fra tiltrædelsesdagen og gælder fuldt ud medens

ansættelsesforholdet består. Spørgsmålet som mange arbejdsgivere løber ind i er, hvorvidt loyalitetsforpligtelsen

også gælder efter ansættelsesforholdet er ophørt. Loyalitetsforpligtelsen gælder helt frem til udgangen

af det lovlige opsigelsesvarsel, selvom medarbejderen forlader virksomheden før dette tidspunkt. Herefter har den tidligere medarbejder

ingen loyalitetsforpligtelse overfor virksomheden.

Efter ansættelsen

Spørgsmålet for arbejdsgivere bliver

således hvordan de kan sikre sig imod konkurrerende virksomhed og illoyal adfærd fra en tidligere medarbejder.



Såfremt

arbejdsgiver og medarbejder ikke har indgået nogen klausuler i ansættelseskontrakten er det kun markedsføringslovens

1 og 10 der gælder i forholdet efter ophørt ansættelse.



Markedsføringslovens 10 indeholder retningslinier

for en (tidligere) medarbejders håndtering af arbejdsgivers erhvervshemmeligheder, tekniske tegninger, beskrivelser, opskrifter,

modeller m.v., hvorefter disse ikke må afsløres. Forbud mod afsløring af erhvervshemmeligheder, som den pågældende

retmæssigt har fået kendskab til, varer i 3 år efter ansættelsesforholdets ophør.

Klausuler

Såfremt

arbejdsgiver vil sikre sig imod konkurrence fra en tidligere medarbejder, vil det være nødvendigt at indgå visse

former for klausuler allerede når den pågældende er i ansættelsesforhold hos arbejdsgiveren.



De mest

kendte klausuler er konkurrence- og kundeklausuler.



En konkurrenceklausul er en aftale mellem medarbejder og arbejdsgiver som går

ud på, at medarbejderen påtager sig ikke at drive forretning eller anden virksomhed af en vis art eller tage ansættelse

i en sådan.



En kundeklausul kan beskrives som en aftale om, at medarbejderen i en nærmere aftalt periode efter sin

fratræden ikke må tage ansættelse hos eller udføre arbejde for den tidligere arbejdsgivers kunder.



Kundeklausuler

behøver ikke kun at tage sigte på virksomhedens kunder, men kan også omfatte virksomhedens leverandører,

agenturgivere eller andre af virksomhedens samarbejdspartnere.



Der er i Funktionærloven særlige regler bl.a. vedr.

betaling for klausulerne.



Udover konkurrence- og kundeklausuler findes der konkurrencebegrænsende aftaler i form af loyalitetsskabende

aftaler.



Såfremt man indgår en sådan aftale vil det for det meste indebære, at medarbejderen begunstiges

økonomisk mod at denne ikke i en bestemt periode opsiger sin stilling.



En begunstigelse kan f.eks. ske i form af en uddannelsesaftale,

hvor medarbejderen forpligter sig til at betale udgifter til efteruddannelse tilbage til arbejdsgiveren såfremt medarbejderen

opsiger sin stilling.

Medarbejderklausuler

En anden form for konkurrencebegrænsende aftale er medarbejderklausuler. En

medarbejderklausul forpligter typisk den pågældende til ikke at ansætte kollegerne fra virksomheden i en ny virksomhed

og til ikke at forsøge at overtale tidligere kollegaer til at overgå til ansættelse hos en anden evt. konkurrerende

virksomhed.



Under ansættelsesforholdets beståen har en medarbejder pligt til at udvise loyalitet overfor virksomheden.



Det

indebærer, at det ikke er tilladt at foretage dispositioner, der på den ene eller anden måde kan skade virksomhedens

omdømme - medarbejderen har en loyalitetsforpligtelse.



Loyalitetsforpligtelsen er ikke en nedskreven retsregel og det

kan derfor være svært klart at definere hvad den præcis indeholder. For eksempel vil det være illoyalt at

omtale virksomheden, dens ledelse, struktur eller produkter negativt overfor kunder og forretningsforbindelser. Loyalitetsforpligtelsen

indeholder dog visse specifikke forpligtelser såsom at arbejdsgiverens erhvervshemmeligheder, tekniske tegninger, beskrivelser,

opskrifter, modeller m.v. ikke må afsløres. Det står tydeligt i markedsføringslovens 10. Endvidere må

enhver konkurrerende aktivitet, mens ansættelsesforholdet består, som udgangspunkt anses for illoyal adfærd og det

er en væsentlig misligholdelse af ansættelsesforholdet.



For det meste opstår spørgsmålet om loyalitetsforpligtelsens

indhold i en situation, hvor medarbejderen er i opsagt stilling. Loyalitetsforpligtelsen gælder fuldt ud i opsigelsesperioden

- også såfremt medarbejderen er fritstillet.



En opsagt medarbejder har i opsigelsesperioden ret til at forberede konkurrerende

virksomhed, hvad enten denne vil finde sted som ansat eller som selvstændig. De forberedende skridt, der kan accepteres er for eksempel



n

indgåelse af ny ansættelsesaftale med en konkurrent (såfremt medarbejderen ikke er omfattet af en konkurrenceklausul,

jf. nedenstående)



n oprettelse af telefon og telefax



n indgåelse af lejemål, oparbejdelse af varelager,

indkøb af kontormaskiner, inventar m.v.



Det er derimod ikke tilladt aktivt at påvirke andre medarbejdere i virksomheden

til at følge med over i den virksomhed som medarbejderen vil starte op. Kontakt til medarbejdere eller påvirkning af

kunder og forretningsforbindelser, under ansættelsesforholdets beståen, vil normalt være en krænkelse af loyalitetsforpligtelsen.

Loyalitetsforpligtelsen må antages at påhvile medarbejderen fra tiltrædelsesdagen og gælder fuldt ud medens

ansættelsesforholdet består. Spørgsmålet som mange arbejdsgivere løber ind i er, hvorvidt loyalitetsforpligtelsen

også gælder efter ansættelsesforholdet er ophørt. Loyalitetsforpligtelsen gælder helt frem til udgangen

af det lovlige opsigelsesvarsel, selvom medarbejderen forlader virksomheden før dette tidspunkt. Herefter har den tidligere medarbejder

ingen loyalitetsforpligtelse overfor virksomheden.

Efter ansættelsen

Spørgsmålet for arbejdsgivere bliver

således hvordan de kan sikre sig imod konkurrerende virksomhed og illoyal adfærd fra en tidligere medarbejder.



Såfremt

arbejdsgiver og medarbejder ikke har indgået nogen klausuler i ansættelseskontrakten er det kun markedsføringslovens

1 og 10 der gælder i forholdet efter ophørt ansættelse.



Markedsføringslovens 10 indeholder retningslinier

for en (tidligere) medarbejders håndtering af arbejdsgivers erhvervshemmeligheder, tekniske tegninger, beskrivelser, opskrifter,

modeller m.v., hvorefter disse ikke må afsløres. Forbud mod afsløring af erhvervshemmeligheder, som den pågældende

retmæssigt har fået kendskab til, varer i 3 år efter ansættelsesforholdets ophør.

Klausuler

Såfremt

arbejdsgiver vil sikre sig imod konkurrence fra en tidligere medarbejder, vil det være nødvendigt at indgå visse

former for klausuler allerede når den pågældende er i ansættelsesforhold hos arbejdsgiveren.



De mest

kendte klausuler er konkurrence- og kundeklausuler.



En konkurrenceklausul er en aftale mellem medarbejder og arbejdsgiver som går

ud på, at medarbejderen påtager sig ikke at drive forretning eller anden virksomhed af en vis art eller tage ansættelse

i en sådan.



En kundeklausul kan beskrives som en aftale om, at medarbejderen i en nærmere aftalt periode efter sin

fratræden ikke må tage ansættelse hos eller udføre arbejde for den tidligere arbejdsgivers kunder.



Kundeklausuler

behøver ikke kun at tage sigte på virksomhedens kunder, men kan også omfatte virksomhedens leverandører,

agenturgivere eller andre af virksomhedens samarbejdspartnere.



Der er i Funktionærloven særlige regler bl.a. vedr.

betaling for klausulerne.



Udover konkurrence- og kundeklausuler findes der konkurrencebegrænsende aftaler i form af loyalitetsskabende

aftaler.



Såfremt man indgår en sådan aftale vil det for det meste indebære, at medarbejderen begunstiges

økonomisk mod at denne ikke i en bestemt periode opsiger sin stilling.



En begunstigelse kan f.eks. ske i form af en uddannelsesaftale,

hvor medarbejderen forpligter sig til at betale udgifter til efteruddannelse tilbage til arbejdsgiveren såfremt medarbejderen

opsiger sin stilling.

Medarbejderklausuler

En anden form for konkurrencebegrænsende aftale er medarbejderklausuler. En

medarbejderklausul forpligter typisk den pågældende til ikke at ansætte kollegerne fra virksomheden i en ny virksomhed

og til ikke at forsøge at overtale tidligere kollegaer til at overgå til ansættelse hos en anden evt. konkurrerende

virksomhed.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen