Del : SMS
Berlingske Business

Medarbejdere skal også være loyale i fritiden

ja eller nej

Alle ved, at man skal være loyal overfor sin arbejdsplads - men gælder det også, når arbejdsdagen er slut? Ja, medarbejderne skal altid være loyale, lyder svaret i Ugens Dilemma.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Den lortemusik kan enhver af de udviklingshæmmede, jeg arbejder med til daglig, gøre bedre. Stik dem en guitar - og så skal du bare høre rock ’n’ roll!”.

I den seneste udgave af Ugens Dilemma kommer medarbejderen Søren i forbindelse med et direkte tv-interview med en udtalelse om en koncert, han netop har været til. Ledelsen på bostedet Solsikken har netop fået kendskab til udtalelsen, som Søren kom med, mens han var beruset. TV-stationen valgte da også at afbryde interviewet med henvisning til,at udtalelsen var upassende. Men hvad stiller man op som leder i en sådan situation?

”Jeg må indrømme, at det faktisk er ret svært at svare på, hvad man bør gøre som leder. Fordet er en sag, der bestemt ikke er éntydig. Vi er ude i en gråzone her. Det handler dybest set om, hvor langt arbejdspladsen kan gå ind på medarbejdernes private bane,” siger ledelsesrådgiver Henning Korsbæk Frandsen fra Lederne og uddyber:

”Udtalelsen fremstår kontroversiel, ikke mindst fordi Søren jo netop arbejder på et bosted for udviklingshæmmede. Omvendt fremgår det ikke af interviewet, at Søren arbejder på Solsikken.Hvis han havde haft en T-shirt med bostedets navn var sagen mere oplagt. Men det fremgår udelukkende, at Søren arbejder med udviklingshæmmede, men ikke hvor. Herudover er hændelsen foregået i hans fritid,” påpeger Henning Korsbæk Frandsen, som til daglig rådgiver om ledelsesmæssige problemstillinger og dilemmaer.

Men selv om problemstillingen er kompleks, er det en grundregel, at medarbejdere skal væreloyale overfor deres arbejdsplads, fastslår rådgiveren. Dette gælder også i fritiden. Og en afbostedets målsætninger er netop ”at medarbejderne via deres adfærd og attitude skaber tillidtil beboere og pårørende.”

”Jeg vælger derfor løsning et, hvor lederen giver Søren en påtale på grund af illoyal opførsel, da udtalelsen kan være med til at skade beboernes og de pårørendes tillid til bostedet,” siger Henning Korsbæk Frandsen. Han tilføjer dog, at målsætningen ikke er særlig præcistformuleret, hvorfor bestyrelsen for bostedet bør opdatere punktet, så der ikke er tvivl om, hvad der helt præcist forventes af medarbejderne.

”Herudover synes jeg også, at man som leder kan følge op med løsning 4, og at holde et mødemed medarbejderne, hvor man drøfter hændelsen. For det er vigtigt at lære af situationen og at skabe en fælles forståelse om, hvad der i orden, og hvad der ikke er i orden,” siger Henning Korsbæk Frandsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere