Berlingske Business

MBA er som mobilmarkedet

Pia Fuglsang Bach
Pia Fuglsang Bach

Der er behov for at reformere de danske MBA-uddannelser

Artiklen fortsætter under annoncen

MBA-guiden:"Det er lige så svært at finde den rigtige MBA-uddannelse, som det er finde det bedste tilbud på mobilmarkedet." Citatet stammer fra en erfaren MBA-censor, som Berlingske Nyhedsmagasin har bedt vurdere de danske MBA-programmer. Sammen med en direktør og en professor leverer han en nyttig tjekliste (læs side 45), men også en barsk konklusion: Sammensuriet af danske MBA-uddannelser er for broget og for slapt.

Ganske overraskende erklærer en af de store udbydere sig enig: Professor Robert D. Austin, der er ny chief operating officer på CBS-Simi Executive, opfordrer til en reform af de danske programmer for at skabe et alternativ til de internationale skoler. Hans reform lyder på flere specialiserede uddannelser med afsæt i danske styrkepositioner som for eksempel designindustri; altså flere linjer i retning af Blue MBA, der har fokus på shipping og logistik.

Det lyder besnærende at få ryddet op og skabt få stærke uddannelser i et lille land som Danmark, men også at få skabt stærke brands, der kan vække genklang i England, USA og Kina.

Robert D. Austin, der er professor fra Harvard Business School, er ikke ene om at ville revolutionere MBA-uddannelserne. Kritikere verden over kræver nytænkning og et større samfundsmæssigt perspektiv. Det er den store chance for fremsynede danske MBA-skoler.

Læs stor specialrapport om MBA i Berlingske Nyhedsmgasin fredag 22. oktober

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen