Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Markedsføring overfor private

Dette udgangspunkt gælder i følgende tre situationer:



l Hvis den pågældende over for en erhvervsdrivende

har frabedt sig dette.



l Hvis det fremgår af en fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert

kvartal.



l Hvis en erhvervsdrivende ved en undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den pågældende har

frabedt sig henvendelser fra erhvervsdrivende.



Bestemmelsen gælder dog ikke, hvis den pågældende forudgående

har anmodet om henvendelsen fra den erhvervsdrivende.



Med andre ord må en erhvervsdrivende sikre sig, at man ikke generer personer

med henvendelser om salg af sine produkter, hvis den pågældende har markeret, at han helst er fri.



Spørgsmålet

er, hvordan situationen er, hvis den erhvervsdrivende får andre til at gøre arbejdet for sig.



Sø- og Handelsretten

har taget stilling i en afgørelse, der for nylig er blevet offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen.



Sagen drejer

sig om Teleselskabet Telia Telecom, der markedsførte abonnementer til mobiltelefoner ved at love sportsforeninger 100 kr. for hver

bestilling og fem pct. på medlemmernes samtaler samt en yderligere bonus og deltagelse i lodtrækning om visse pengepræmier.



Foreningerne

skulle arbejde aktivt for tegningen af abonnementer blandt medlemmerne.



I det materiale, som for-eningerne skulle distribuere

stod der bl.a. "Vær med på holdet - og støt din forening" og "Aftalen med Telia Sport & Fritid er

på plads, så skynd dig og støt vores forening nu. Jo hurtigere du tilmelder dig - des hurtigere får vi sponsorpenge

fra Telia Sport & Fritid".

Analysere forbrug

I forbindelse med tilmeldingen havde den pågældende abonnent

mulighed for at give tilladelse til, at Telia Telecom kunne "analysere hvordan jeg anvender min mobiltelefon, så jeg kan

modtage målrettet information og markedsføring om teleservice fra Telecom".



Der var også mulighed for

at afslå at give en sådan tilladelse.



Forbrugerombudsmanden var af den opfattelse, at Telia Telecom havde et ansvar

for, at foreningerne skulle overholde markedsføringslovens § 6 a, og han bad om Sø- og Handelsrettens dom. Telia Telecom

skulle ikke have mulighed for at omgå bestemmelsen ved at lade ikke-erhvervsdrivende udsende det af Telia udarbejdede materiale.



Telias

advokat gjorde gældende, at det er foreningerne, der ikke er bundet af markedsføringslovens bestemmelser, som udsender

materiale og at Telia ikke kan bestemme, hvordan foreningerne skal foretage udsendelsen.

Telia dømt

Sø- og

Handelsretten kom til det - ikke overraskende -resultat, at det er Telia, der som erhvervsdrivende skal sørge for, at markedsføringslovens regler

bliver overholdt, uanset om Telia måtte benytte sig af bistand fra ikke-erhvervsdrivende, herunder sportsforeninger eller børn.



Telia

blev derfor dømt til at sørge for, at markedsføringsloven skulle overholdes. Sø- og Handelsretten fandt

endvidere, at den citerede samtykkeerklæring p.g.a. den uklare sproglige formulering, det grafiske udtryk, sammenholdt med resten

af tilmeldingsblanketten ikke opfyldte klarheds- og fremhævelseskravene i markedsføringslovens § 6 a. Telia skulle derfor

sørge for, at blanketten blev mere klar.



Jo strengere markedsføringslovens regler bliver, jo større bliver opfindsomheden

med at finde vejen uden om disse regler.



Den i dommen beskrevne situation er et godt eksempel på dette.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen