Del : SMS
Berlingske Business

Mangfoldighed er en praksis – ikke et mål

Robyn Remke

Personalechefer går ud fra, at ansættelse af marginaliserede grupper i sig selv skaber mangfoldighed. Men det fortæller ikke noget om, hvorfor organisationer bør være mangfoldige.

Artiklen fortsætter under annoncen
Som medansvarlig for det nye erhvervsrettede bachelorforløb på Copenhagen Business School, EngAGE (Engaged Applied Global Education), talte jeg for nylig med en repræ­sentant for en af de større danske virksomheder med stærke internationale bånd. Især én ting vakte deres interesse. Nemlig at de ville få mulighed for at arbejde med internationale studerende.

“Det er så vigtigt,” sagde han, fordi virksomheden – selv med sit stærke danske brand og masser af succes i bagagen – går ekstremt meget op i at ansætte højtuddannede udlændinge. Denne praksis er et resultat af et forsøg på strategisk at skabe en mangfoldig arbejdsstyrke.

Praksis: Han er langt fra alene. De fleste virksomheder har mangfoldighedspolitikker og -programmer i dag. Enten fordi det er nødvendigt, eller fordi de ser mangfoldighed som en mulig måde at forbedre bundlinjen og produktionen på.

Min forskning i mangfoldighed og mangfoldighedsledelse viser, at de fleste virksomheder stadig ser mangfoldighed som et resultat eller et produkt. Som et mål, der skal nås, og ikke som et vigtigt organisatorisk element, der skal praktiseres konstant.

Personalechefer går ofte ud fra, at når de ansætter personer fra marginaliserede grupper, skaber det automatisk mangfoldighed.

Det er da også sandt – til en vis grad. Det fortæller os bare ikke, hvorfor organisationer skal være mangfoldige. Uanset om organisationer sammensætter deres arbejdsstyrke for at afhjælpe social diskrimination, eller fordi de kan se forskellige potentielle fordele, er virkeligheden den samme: Mangfoldighed skal praktiseres.

Jeg tager hatten af for de kræfter, som mange organisationer og virksomheder lægger i at sætte mangfoldighed øverst på den strategiske dagsorden. Det er et meget vigtigt første skridt. Jeg opfordrer dem til at bryde de traditionelle grænser for, hvordan man opnår mangfoldighed. Ændret fokus: I stedet for bare at se mangfoldighed som et personalemæssigt mål, der skal nås – som i øvrigt ofte ender med bare at putte individer i kasser og gøre dem til en del af statistikken, som er det stik modsatte af, hvad mangfoldighed skal fremme – kan mangfoldighed i stedet forstås som en række fremgangsmåder, der anerkender og i særdeleshed gør plads til forskellige holdninger og erfaringer.

Set fra dette perspektiv flytter mangfoldighed fokus fra at identificere konkrete karakteristika hos et individ (køn, race, nationalitet, osv.) til organisatorisk praksis, der fostrer kritisk samarbejde og medbestemmelse.

Denne ændring af fokus er dog lettere sagt end gjort. Det kræver, at man i organisationen forpligter sig til åben kommunikation og en fælles strategi. Men resultatet er det værd.

EngAGE-bachelorforløbet på CBS er et eksempel på mangfoldighed i praksis.

I forløbet skal der ikke kun samarbejdes med virksomheder og deres eksperter, men også med topforskere og -undervisere fra hele verden. Vi søger ikke disse partnerskaber, fordi vi i tråd med tidens trend gerne vil sige, at vi er internationale. Vi søger dem, fordi de er bedre end os på nogle områder. Vi vil lære af vores partnervirksomheder og partneruniversiteter, og de vil lære af os.

Vi søger bevidst måder, vi kan forbedre vores svageste sider på. Det er god strategilatin.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere