Del : SMS
Berlingske Business

Mangel på tid kalder på bedre prioriteringer

Vibeke Skytte, Lederne
Vibeke Skytte, direktør, Lederne.

Klumme. For lidt tid til at løse opgaverne er ifølge danske ledere den største begrænsning for at udøve god ledelse – men ofte er de ikke gode nok til at prioritere og sige fra.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Der er ikke tid nok. Det er et grundvilkår. Ikke bare for mig, men for rigtigt mange mennesker. Planlægning og prioritering mellem arbejde, fritid, venner og familie er en udfordring, som jeg tror, de fleste kender til. En udfordring, der ikke bliver mindre af, at man synes godt om sit arbejde og også skal takke nej til tilbud, som man egentlig har rigtigt meget lyst til, men som tiden er for knap til.«

Sådan skrev Jens Moberg – professionelt bestyrelsesmedlem og tidligere administrerende direktør i blandt andet Microsoft Danmark og Better Place Danmark – for et par år siden i en artikel på sin hjemmeside. Jeg kom til at tænke på Jens Mobergs betragtninger om manglende tid som et grundvilkår, da jeg tidligere på måneden læste en ny undersøgelse fra Lederne. Den viser, at manglen på tid kommer ind som en klar nummer ét, når lederne fra de danske virksomheder skal pege på de faktorer, som står i vejen for at udøve god ledelse.

vv

Ifølge undersøgelsen, som er baseret på svar fra 4.240 ledere, vurderer 41 procent af lederne, at »for lidt tid til mine opgaver« i høj eller meget høj grad er en begrænsning for at udøve god ledelse. 36 procent af lederne oplever uhensigtsmæssige systemer og procedurer som en bremseklods, mens 33 procent af de adspurgte ledere mener, at uklare eller skiftende signaler fra den øverste ledelse i høj/meget høj grad står i vejen for at kunne lede optimalt.

Meldingen fra lederne om manglen på tid skal naturligvis tages alvorligt. Jeg ved, hvor pligtopfyldende og ambitiøse langt de fleste ledere er, og jeg véd også, at de vitterligt ønsker at være så gode ledere som overhovedet muligt – både for at tilfredsstille den virksomhed, der betaler månedslønnen, og for de medarbejdere, som har store forventninger til deres leders formåen. Derfor kan jeg sagtens sætte mig ind i de frustrationer, det medfører, hvis man gang på gang ikke har tid til at gøre det, man egentlig ønsker at gøre som leder, fordi minutviseren er stukket af.

leth

Som Jens Moberg så rigtigt skriver, er manglende tid et grundvilkår, man er nødt til at acceptere. De fleste opgaver ville kunne blive løst (endnu) bedre, hvis man havde (endnu) mere tid. Men der er flere konkrete ting, man kan gøre for på optimal vis at udnytte de timer, dage og uger, der er til rådighed.

Som jeg ser det, kan mange ledere blive endnu bedre til at prioritere, forventningsafstemme med den øverste ledelse og lægge realistiske tidsplaner for sig selv – og jeg tror, mange ledere er for dårlige til at sige fra. Devisen skal være, at tager man én ny opgave ind, skal en anden sorteres fra. Lederne har i forvejen en lang arbejdsuge på gennemsnitligt over 44 timer – jævnfør Ledernes lønstatistik for 2015 – så det nytter ikke noget bare at sige ja til mere og mere. Der er grænser for, hvor meget vand der kan være i et glas, og der er grænse for, hvor meget et menneske kan overkomme, også selv om mennesket bærer lederkasket.

vibeke

Men ud over prioriteringsevnerne – eller manglen på samme – handler det for mange ledere også om, at de hænger fast i deres faglighed i stedet for at fokusere på at være ledere. Det betyder i sidste ende, at de har svært ved at leve op til de større og større forventninger, medarbejderne har til deres leder.

Lad mig give et eksempel: Lederen, som er uddannet ingeniør, bliver nødt til at erkende, at de ingeniørmæssige udfordringer – hvor spændende, de end er – som firmaets ingeniører bokser med, er medarbejdernes job at løse. Lederens job? Det er i langt de fleste virksomheder primært at lede.

10BUSJim-Hagemann-Snabe-150.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere