Del : SMS
Berlingske Business

Mandlige chefer stikker af fra kvinderne

pix-sko

Kvindelige lederes løn er syv procent lavere end mændenes. Kvinderne skal droppe pænheden, blive bedre til at forhandle løn og blive mere villige til at skifte job.

Artiklen fortsætter under annoncen
Julen er traditionernes tid, og de fleste er rigtig hyggelige – lige fra julekalenderen i tv over indkøbene af gaver og juletræ til julefrokosterne i venner, kolleger eller familiens selskab.

Men for mig er der også en mindre opmuntrende tradition, som desværre er blevet årligt tilbagevendende i den ellers så dejlige juletid. Den lønstatistik, som Lederne hvert år offentliggør i december, indeholder blandt andet en opgørelse over forskellen på mandlige og kvindelige lederes løn. Det bliver kortlagt, hvor stor den umiddelbare lønforskel er, samt udregnet et mere reelt tal, hvor vi ”renser” for de forskelle, der typisk er på mænds og kvinders lederjob.

For et par dage siden fik jeg dette års udgave i hånden, og det udløste ikke udpræget julelys i mine øjne. Den umiddelbare lønforskel i år er nemlig på 14,2 procent, svarende til mere end 7.000 kroner om måneden. Renser man for de forskelle, der skyldes branche, sektor, titel, alder, antal lederjob i karrieren m.v., lander differencen mellem mænd og kvinders løn på 7,0 procent.

Da Lederne i 2003 første gang udregnede forskellen var den på samme niveau, nemlig 6,5 procent, og siden har der kun været minimale forskydninger. Med andre ord: På trods af rigtig meget snak om og fokus på den forskel, der ikke kan forklares med andet end køn, er differencen mellem kvinders og mænds løn stadig nogenlunde den samme her på 10. år. Og det seneste år er forskellen sågar blevet 0,7 procent større – fra 6,3 procent i 2011 til 7,0 i år.

Det er frustrerende og ganske enkelt ikke i orden. Men hvorfor er det så pokkers svært at få skabt balance mellem kønnenes løn? Ja, jeg tror ikke, at forklaringen er den, som A.P. Møller – Mærsks øverste chef for HR, William S. Allen, for et par måneder siden luftede på koncernens intranet. Her skrev han ifølge Berlingske, at forskellen på mænd og kvinders løn i Mærsk blandt andet hænger sammen med de ansattes præstationer: »Det faktum, at forskellene forklares ved enten performance, anciennitet eller jobfunktion, er i tråd med vores bestræbelser på at belønne vores medarbejdere baseret på præstationer og markedet for deres jobfunktion.«

Uden at skulle gøre mig klog på tankegangen på Esplanaden vil jeg på baggrund af mine egne erfaringer og min viden fra 17 år som kvindelig leder gerne slå fast, at jeg ikke et sekund tror, at kvinder lønnes dårligere, fordi de præsterer dårligere end de mandlige ledere. Derimod handler det om tre andre ting:

Forhandlingsevner! Kvinder er fortsat generelt væsentligt dårligere end deres mandlige kolleger til at forhandle løn. Jeg vil derfor endnu engang opfordre kvinderne til at bruge tid på at dygtiggøre sig i kunsten at føre en god lønforhandling, for eksempel via kurser, uddannelse og sparring, og i øvrigt begrave pænheden, når der skal tales om kroner og øre.

Børn! Danske kvinder får typisk to børn, og det betyder i hovedreglen omkring to års barsel, hvor kvinderne er væk fra arbejdspladsen. Med runde tal er to børn ofte lig med fem-seks procents løngab, hvis de ikke sørger for at få en lønregulering, mens de er på barsel.

Antal jobskift! Flere undersøgelser har slået fast, at de største lønstigninger opnås i forbindelse med skift til nyt arbejde. Mænd og kvinder får typisk det samme i lønforhøjelse, når de skifter job – men mændene skifter oftere job end kvinderne, og viljen til mobilitet giver ad åre mændene en højere løn.

Det er nok svært lige med et fingerknips at ændre på, at kvinderne holder længere barsel end mændene. Men både når det gælder en mere ”mandlig” tilgang til lønforhandlinger og en større åbenhed over for jobskift, er der ikke nogen grund til, at kvinderne venter. Lad de nye tider begynde nu, således at statistikken for løn og køn i december 2013 kan komme med på min liste over gode december-traditioner!

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere