Del : SMS

Manden, der forvandlede FLSmidth

jørgen huno rasmussen
Jørgen Huno Rasmussen har i sin direktørtid gjort FLSmidth til en stærkere virksomhed. Foto:

Det er et helt anderledes stærkt FLSmidth, som Jørgen Huno Rasmussen efterlader, end den virksomhed han overtog i 2004. Samtidig er »Huno« blevet investorernes »darling«, og han spås en flot bestyrelseskarriere de kommende år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er lidt som H.C Andersens »Den Grimme Ælling« med historien om FLSmidths forvandling under Jørgen Huno Rasmussen.

FLSmidth var et selskab i både økonomisk og ledelsesmæssig krise, da Jørgen Huno Rasmussen tiltrådte i januar 2004. Selve udnævnelsen af Jørgen Huno Rasmussen var en stor overraskelse for resten af erhvervslivet og investorerne. De kendte ikke umiddelbart så meget til ingeniøren, der kom fra en stilling som topchef for entreprenørvirksomheden Hoffmann. Bevares, Jørgen Huno Rasmussen havde gjort det godt i Hoffmann, men der er alligevel stor forskel på Hoffmann og så FLSmidth – selskabet med en mere end 100 år lang tradition som skaberen af den globale cementindustri.

Men selskabets ansatte, bestyrelsen og investorerne lærte hurtigt at sætte pris på den nye topchef, som snart blot blev kaldt det venskabelige »Huno«.

Da Huno i december annoncerede, at han ville stoppe som topchef til fordel for en bestyrelseskarriere, så opnåede han endda at blive kaldt »ledelsens svar på Sean Connery« som reference til den James Bond-agtige heltestatus blandt investorerne. Aktien i FLSmidth faldt den dag, og begrundelsen i markedet var, at det skyldtes den populære topchefs exit, da det skabte usikkerhed om fremtiden.

Når snakken falder på den succesrige forvandling af FLSmidth, så fremhæver han selv to ting, som også går igen, når investorer og analytikere skal beskrive succeshistorien.

Den ene ting er det strategiske fokus på at skabe en forretning med flere stærke ben. Da Huno tiltrådte, udgjorde konstruktionen af cementfabrikker stort set hele koncernen, men i dag er aktiviteterne i mineralindustrien vokset til at være større end cementforretningen. Samtidig er der blevet satset stort på området for service til cement- og mineralindustrien, så det område i dag er ved at overhale forretningerne for selve de store produktionslinjer. Og det har vist sig at være endog meget klogt, da service både giver en højere overskudgrad og en meget mere stabil indtjening, uanset om kunderne i mine- og cementindustrien har lyst til at foretage enorme investeringer i nye produktionslinjer.

Den anden ting er at holde, hvad man lover. Hellere melde lidt forsigtigt ud og så senere overgå forventningerne, end at være for overoptimistisk og så levere skuffelser senere. Det første, Huno understregede i forbindelse med gårsdagens årsregnskab, var da også, at FLSmidth for 32. kvartal i træk havde holdt, hvad man havde lovet investorerne.

Også for sin humor og gode selskab roses Huno, og den eneste lille plet på det ellers perfekte ry er, at han som mangeårigt bestyrelsesmedlem i Vestas også har sin del af ansvaret for, at Vestas for sent reagerede på krisen.

Det ændrer dog ikke ved, at Huno vil blive klappet ud af døren i FLSmidth og modtage samme applaus, når han snart træder ind i et par nye bestyrelser, som han ikke vil sætte navn på endnu.

»Jeg har givet tilsagn et par steder, hvor jeg formentlig vil træde ind i bestyrelsen inden for en overskuelig fremtid. Jeg sidder allerede i en håndfuld i dag, og der vil komme et par mere til,« fortæller han.

Huno kalder selv årene i FLSmidth »et privilegium« og fremhæver selskabets stærke navn selv de mest ukendte steder i verden.

»Det er fantastisk sjovt at have et visitkort med FLSmidths navn på. Jeg har oplevet at være i lande fjernt fra Danmark, hvor folk ikke kendte til landet Danmark, men FLSmidth, det kendte de. Alle døre går op, når der står FLSmidth på visitkortet, og de fleste lande, jeg har været i, har FLSmidth været i tæt på 100 år som pioneren, der skabte cementindustrien.«

Inden Jørgen Huno Rasmussen giver taktstokken i FLSmidth videre til tyske Thomas Schulz 1. maj, kan han desuden se frem til at blive adjungeret professor i »Virksomhedsudvikling og Lederskab« på Copenhagen Business School 25. februar.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere