Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Mærsk - Århundredets danske erhvervsmand

Århundredets Stjerne skildrer den spændende erhvervshistorie om A.P. Møller -Mærsk A/S over et århundrede

med blot tre seniorchefer.



Første del afgrænses i tid fra 1904-1965 og omhandler skibsreder A.P. Møllers

etablering af de to centrale dampskibsselskaber og vejen frem gennem kriser og to verdenskrige til en position som Danmarks største rederi.

Anden del omhandler årene fra 1965 til 1993 og beretter, hvordan skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller videreførte

faderens livsværk til en international førerposition med nye forretningsområder og containerisering af liniefarten.

Tredje del er historien om skibsreder Jess Søderberg og perioden 1993-2004. Det er beretningen om, hvordan A.P. Møller

Gruppen gik fra at være international til global. Men det er også fortællingen om en forandret position, der i sidste

ende førte til den epokegørende fusion og Mærsk Mc-Kinney Møllers tilbagetræden fra formandsposten

i selskabets bestyrelse.



Det er indtrykket, at Søren Ellemose har gjort et gedigent stykke arbejde med at sammenstykke

denne mosaik af hundred års foretagsomhed i A.P. Møller -Mærsk A/S. Erhvervshistorie er altid spændende læsning

-ikke mindst når det drejer sig om historien om Danmarks største virksomhed med en helt usædvanlig ledelse. En

ledelse, baseret på stærke værdier igennem hele Møller familien. Ledelse, når den er bedst. Man kan

kun have respekt for det store arbejde og det store samfundssind, som var A.P. Møllers, og som forplantede sig til sønnen,

Mærsk Mc-Kinney Møller. Bogen beretter om vigtige hændelser og beslutninger, som blev truffet igennem de 100 år.

Det fornemmes, hvor svært det må have været at træffe dem, og hvorledes de herrer Møller blev ledet

af deres rodfæstede holdninger til at gøre et godt stykke arbejde ("hvad der er værd at gøre, er værd

at gøre ordentligt") og af deres loyalitet for det danske samfund og Danmarks venner.



På generalforsamlingen

i selskabet i 1998 udtalte Mærsk Mc-Kinney Møller sig således om den dengang livlige etikdebat: "Da jeg var

yngre, brugtes ordet næsten ikke. Moral og etik var en selvfølge og var - og er - et opdragelsesspørgsmål

ligesom høflighed, punktlighed, pligtopfyldelse, an-stændighed, sandfærdighed, troværdighed. Nu udslynges

ordet etik næsten ustandseligt, og nogle stiller endog krav om, at hvert enkelt foretagende skal have sine skriftlige etiske

regler. Siden hr. A.P. Møller grundlage dette foretagende, har anstændighed, redelighed og troværdighed ligget virksomheden

på sinde, og jeg vover at påstå, at der i A.P. Møller Gruppen altid har været og fortsat er høj

moral og etik. Vi har ikke haft og har ikke skrevne regler. Og har ikke tænkt at få det."



Bogen er en kronologisk

skildring af udviklingen fra anskaffelsen af det første skib i 1904 til i dag, hvor kursværdien af virksomheden opgives

til mere end 200 milliarder kroner. Selskabet disponerer over mere end 600 skibe; har mere end 100.000 ansatte og 1000 datterselskaber

fordelt på 140 lande. Et selskab skabt med entrepreneurship i ejerlederform, hvor Mærsk Mc-Kinney Møller har virket

i foretagendet i mere end 70 år op til i dag, hvor selskabet ledes af Jess Søderberg som ansat adm. direktør.

Han er cand. merc. med statistik og operations-analyse som speciale. Flair for disse discipliner er utvivlsomt vigtig i driften og

videreudviklingen af den logistikvirksomhed, som A.P. Møller - Mærsk A/S først og fremmest er. Men virksomheden

er vidt forgrenet over brancher: Skibsfart, skibsværfter, terminalvirksomhed, olie og gas, industri, luftfart, detailhandel

og informationsteknologi. Bogen beretter om såvel gode som dårlige tider. Mange investeringer viste sig at være

uheldige -især inden for industriselskaberne, men ikke alle selskaber var erhvervet med fortjeneste for øje, men af nationale

hensyn. De tre seniorchefer har alle vist tæft for at udnytte en erhvervschance, når den var der. Ikke gravet deres talenter

ned, men fået dem til at forrente sig til glæde for aktionærerne og for samfundet. Det ser vi nu, hvor vi står

over for at modtage det mere end to milliarder kroner dyre operahus som gave fra A.P. Møller Fonden. Det kunne en socialdemokratisk

regering ikke have forvaltet bedre, om den forhøjede olieskatten yderligere.























Århundredets

Stjerne



A.P. Møller - Mærsk Gruppen 1904-2004



af Søren Ellemose



Handelshøjskolens Forlag



ISBN

87-629-0268-7



435 sider - indbundet



Pris DKK,- 525,- inkl. moms

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen