Del : SMS
Berlingske Business

Mændene dominerer stadig i landets bestyrelser

topchefer sko
Foto:

Kvinder i danske bestyrelser er stadig et særsyn - og det koster på bundlinjen, påpeger tænketank.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er stadig langt mellem de danske kvinder i landets bestyrelser. For når mændene den danske erhvervselite vælger bestyrelsesmedlemmer, så falder valget i ni ud af 10 tilfælde på andre mænd. Det betyder, at andelen af kvinder stort set ligger på samme niveau som i 2001. Det skriver Politiken på baggrund af en undersøgelse, om avisen har lavet.

Og det koster ikke alene på ligestillingsfronten. Også aktionærerne og samfundet taber på den baggrund milliarder af kroner, viser forskning.

Danske Bank

- Der er meget klare beviser for, at der følger bedre finansielle præstationer med et proportionalt antal kvinder i virksomhedernes bestyrelser, siger Eleanor Tabi Haller-Jorden, som er analytiker i den internationale tænketank Catalyst.

Hun henviser til, at virksomheder med mindst tre kvinder i bestyrelsen på fire år forrenter egenkapitalen 46 procent bedre end virksomheder uden kvindelige bestyrelsesmedlemmer.

Ølproducenten Carlsberg A/S har i dag en rent mandsdomineret bestyrelse. Men hvis bryggerigiganter havde hevet kvinder med til bestyrelsesmøderne, ville Carslberg ifølge tallene fra Catalyst have været i stand til at fremvise et årsresultat på 7,5 milliarder kroner i stedet for det reelle resultat på 5,1 milliarder kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere