Del : SMS
Berlingske Business

Lundbeck på international dating

pix - Ole Vahlgren - biz
Overskrift
Direktør for Lundbeck, Ole Vahlgren, fortæller strategi-historien bag Lundbecks store partnerskabsaftale med japanske Otsuka. Det er den største aftale nogen dansk medicinal-virksomhed har indgået. Foto:
pix - Ole Vahlgren
Overskrift
Direktør for Lundbeck, Ole Vahlgren, fortæller strategi-historien bag Lundbecks store partnerskabsaftale med japanske Otsuka. Det er den største aftale nogen dansk medicinal-virksomhed har indgået. Foto:

Ole Vahlgren, direktør for forretningsudvikling i Lundbeck, havde en mission: Gør Lundbeck til en global aktør. Det lykkedes i partnerskab med den japanske medicinalvirksomhed Otsuka.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Det er lidt som at være på dating. Du laver en masse forarbejde, og så går du ud og undersøger, om din hypotese er så interessant, som du umiddelbart troede.”

Sådan beskriver senior vice president Ole Vahlgren hos medicinalvirksomheden Lundbeck processen, der i november førte til, at den danske medicinalkoncern indgik en aftale med japanske Otsuka. Forud var gået en langvarig proces, hvor målet stod klart: Lundbeck skulle gøres til en global virksomhed.

Lundbeck skal podes med hjerne og landvindinger fra andre virksomheder. Udbyg Lundbecks geografiske og produktmæssige portefølje inden for hjernesygdomme (CNS-sygdomme), lød opgaven. Bag den lå ti års forretningsudviklingsstrategi, hvor det i høj grad handlede om at opbygge internationale netværk.

Lundbeck indgår forskningssamarbejde i USA

En strategi der gik ud på at gå fra at være en regional europæisk forankret virksomhed til en global virksomhed inden for et snævert område: sygdomme i hjernen.

”Videnskab og kommercielle muligheder kan ikke adskilles. I dag handler det om udækkede behov og utilstrækkelig behandling. Eksempelvis er der for os en forretningsmulighed i Alzheimers store udækkede behov. I dag præsterer man symptombehandling, hvor man afhjælper de værste symptomer på en forfærdelig sygdom. Det samme gælder depression og skizofreni. Først hypoteser, derefter dykker man ned i det og ser på forretningsmulighederne,” siger Ole Vahlgren.

Læs hele historien om Lundbecks strategi, og hvordan den danske virksomhed tog det store skridt i Berlingske Business Magasin torsdag 2. februar.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere