Del : SMS
Berlingske Business

Lovligt at bruge gratis arbejdskraft

Coldplay
I forbindelse med en koncert med det engelske pop- og rockband Coldplay hidkaldte Herning Messecenter 613 frivillige og ulønnede personer til at hjælpe med at servicere de 36.000 gæster. Nu har Arbejdsretten bedømt, at fremgangsmåden er fuldt lovlig. Foto: Morten Melhede/Scanpix

En ny dom kan give virksomheder lov at have folk til at arbejde for sig ganske gratis.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et rundt nul. Nu kan lønningerne ikke blive lavere efter en dom i Arbejdsretten.

Her har en man netop tilladt, at du kan bruge frivillig arbejdskraft - hvis din virksomhed vel at mærke har gjort alt for at finde ledige kræfter internt i virksomheden eller på jobcenteret.

Messecenter Herning er omdrejningspunkt i sagen, som handler om en koncert med musikgruppen Coldplay. Det store arrangement krævede mange hænder til at pleje og betjene de 36.000 gæster, og Messecenter Herning hentede derfor hjælp hos lokale sportsklubber og foreninger.

- Uden muligheden for at trække på foreningsmedarbejdernes kæmpe indsats, ville der faktisk heller ikke have været arbejde til de faste, fortæller Georg Sørensen, administrerende direktør for Herning Messecenter, og uddyber:

- Det er en ordning, som vi har kørt i mange år. Den er fuldstændig gennemprøvet og har virkelig vist sig at være en succes. Vores faste stab bliver suppleret med foreningsmedarbejdere, som så er med til at sikre, at vi kan løse opgaven, fordi vi skal bruge så mange hænder omkring arrangementerne.

Penge til foreninger

I alt fandt messecenteret i alt 613 mennesker, som frivilligt og ulønnet løftede arbejdsbyrden. De blev heller ikke aflønnet af klubberne, men til gengæld betalte Messecenter Herning klubberne et beløb ud fra antallet af arbejdstimer. Beløbet var dog væsentligt lavere en den mindsteløn, som findes i overenskomsten fra 3F.

- Jeg følte, at vi havde en god sag. Vi har hver eneste gang været ude at se, om vi kunne finde flere inden for faget, som kunne være med, forklarer Georg Sørensen, som nu ser frem mod tre koncerter med George Michael, som Herning Messecenter lægger rammer til, og som markerer den amerikanske musikstjernes start på sin verdensturné. Koncerterne finder sted 29. og 31. august samt 2. september, og her ventes det, at mellem 100 og 300 frivillige fra lokale foreninger og sportsklubber vil blive kaldt ind for at give en hjælpende hånd.

- Det er dejligt, at vi nu har fået skabt vished om fremtiden. Så kan vi igen få skabt ro til at koncentrere os om at skabe store oplevelser for vores mange gæster, siger Georg Sørensen.

I øjeblikket bruger Herning Messecenter frivillige fra 35 forskellige foreninger og klubber, som samler folk om alt fra fodbold og håndbold til gymnastik og cricket. Yderligere 35 er på venteliste til at få lov at hjælpe til.

Horesta oplyser, at Arbejdsretten har godtaget brugen af frivillig ulønnet arbejdskraft ud fra følgende argumenter:

  • At Messecenter Herning ved arrangementet beskæftigede sine egne ansatte tjenere.
  • At Messecenter Herning udbød arbejde til alle de reservetjenere og potentielle medarbejdere, som var opført på virksomhedens eget vagtplaneringssystem.
  • At Messecenter Herning derefter tog kontakt til det lokale jobcenter og antog alle anviste personer, som mødte op.
  • At Messecenter Herning først derefter – som det var sket uden indsigelse gennem en længere årrække – rettede henvendelse til egnens sportsklubber og foreninger med forespørgsel til disse, om de kunne stille frivillig arbejdskraft til rådighed.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere