Del : SMS
Berlingske Business

Legodirektøren vil lære at give slip

lego

Legos direktør, Jørgen Vig Knudstorp, er ved at lære at give slip, at give los og gå planken ud. Lego har lagt krisen bag sig og er klar til at tage store skridt ind i fremtiden. Det kræver nytænkning og et opgør med vanerne. Jørgen Vig Knudstorp fortæller her om den usikkerhed, som følger med ansvaret for et ikon som Lego og om hans drøm for fremtidens legetøjsfirma.

Artiklen fortsætter under annoncen

If it ain't broke, why fix it?

Spørgsmålet er nærliggende, når man sidder over for Lego-direktør Jørgen Vig Knudstorp en mandag i februar.

Om en måned afleverer han 2009-regnskabet, og det bliver godt. Rigtig godt. Selv om han ikke vil afsløre fakta i regnskabet, så er det svært, selv for en jysk direktør i en stor jysk virksomhed at undertrykke smilet; så gode bliver regnskabstallene åbenbart.

Alligevel er det en lettere rastløs Lego-direktør, der skal sætte ord på helbredstilstanden i sin virksomhed.

Jørgen Vig Knudstorp rykker frem og tilbage i stolen. Fumler med et af de elskede schweiziske urte-bolsjer og lader ordene falde over hinanden, mens han forsøger at nå frem til en konklusion omkring Lego.

For midt i glæden over, at Lego har lagt den krise, der i midten af 2000erne truede koncernen på livet, bag sig, indrømmer han, at udfordringen med at forme Lego, så virksomheden og dens produkter matcher fremtidens krav, er kæmpestor - og en udfordring, som stiller krav til ledelsen om at finde en ny måde at lede Lego på.

Lys situation

Fakta taler sit eget klare sprog om en lys situation for Lego. Selskabet hentede et overskud på 1,4 mia. kr. i 2008, et resultat som kan blive overgået i 2009 , og som dermed igen har en fyldt pengetank - med alle de muligheder det indebærer.

Derfor er det nu, at Jørgen Vig Knudstorp og kollegerne skal finde vejen for det fremtidige Lego. Situationen med en krise lagt bag sig, kæmpeoverskud og ro på direktionsgangen fås ikke bedre.

- Vi skal sikre, at Lego stadig er succesrig om 10-20 år. Vi skal være til stede på de digitale platforme, på telefoner, Ipads og kombinere dem med vore andre produkter. Ofte ser vi, at børn, der f.eks. køber vores film eller spil, senere ønsker sig klodserne. Vi skal også hele tiden tilføje nye forretningsområder - altid med udgangspunkt i Lego og klodsen, bare brugt på en helt ny måde, siger Jørgen Vig Knudstorp.

Derfor er Lego på vej med en række nye tiltag, når det gælder Lego communities, ligesom selskabet til sommer lancerer nye Lego-brætspil i Danmark, efter at spillene er prøvet af i bl.a. Tyskland og Storbritannien.

Næste skridt bliver en øget satsning i Asien.

- Jeg forventer da, at Asien, herunder Kina, om 20 år er vort næste store hjemmemarked. Vi kan se, at tingene går meget hurtigt derude, og vi skal selvfølgelig være med, når først markedet er der. Men ellers har vi stadig store muligheder for at udvikle vore eksisterende markeder, herunder i USA, hvor vi er store men sagtens kan vinde yderligere markedsandele, siger Jørgen Vig Knudstorp, som fortæller, at Lego fortsætter med at vinde markedsandele i legetøjsmarkeder, som er blevet mindre under krisen.

Sundhedstjek

Nye satsninger på communities, spil og nye markeder er en del af en fastlagt strategi, som foreløbig har vist sig at fungere, men hvor Jørgen Vig Knudstorp alligevel sidder tilbage med en uro i maven.

- Vi skal hele tiden huske, at succes ikke kommer af sig selv, og at vi for bare få år siden stod i en alvorlig situation. Det kan godt være, at det går rigtigt godt nu, men vi vil også blive indhentet af krisen, og den skal vi være forberedt på, siger Jørgen Vig Knudstorp.

Et af de tiltag, som skal være med til at sikre, at Lego, ledelsen og medarbejderne ikke lader successen løbe af med sig, er, at koncernen hvert halve år sendes igennem et omfattende sundhedstjek.

Det betyder, at bl.a. medarbejderkompetencer, kunderelationer, økonomi og produkter skal gennem et omfattende og struktureret tjek for at kunne konkludere, hvordan Lego har det.

- Det er afgørende, at vi har rigtig god føling med virksomhedens situation. Vi skal sikre, at alle arbejder i samme retning, at vi har de rigtige medarbejdere, at ingen kører på frihjul, og at man leverer det, man skal. Det er derfor ikke tilfældigt, at vi har et af de mest aggressive lønsystemer herhjemme, hvor løn er direkte forbundet med ens præstationer, siger Jørgen Vig Knudstorp, som selv er underlagt en præstationsvurdering, når han skal have løn og bonus udbetalt.

- Bestyrelsen har givet mig en bonusordning, hvor 70 pct. af summen udbetales på baggrund af bl.a. kunders og medarbejderes tilfredshed. Det er faktisk blot 30 pct. af en eventuel bonus, som hænger sammen med Legos økonomiske resultater, siger Jørgen Vig Knudstorp.

Ledelsesskift

- Vi har lagt krisen bag os, og det er noget, jeg har skullet erkende. Der er ikke tvivl om, at krisen sidder dybt i mig. Den har jo formet mig i løbet af de fem år, hvor jeg har været direktør i Lego. Nu arbejder jeg på at agere ud fra den nye situation, som Lego befinder sig i, siger Jørgen Vig Knudstorp, der åbent erkender, at det har været en hård tid, også personligt, hvor Lego har taget hovedparten af hans ressourcer.

Heldigvis giver den økonomiske medvind nu mulighed for at lave tiltag og ændre ledelsesstilen, så Jørgen Vig Knudstorp også i fremtiden kan få en anden rolle end hidtil.

- Vi har råd til at slå ud med armene økonomisk. Vi kan investere, hvis det er det, vi vil. Øvelsen er nærmere, at jeg skal give plads til mine kolleger i ledelsen, skal erkende, at det nu er tiden, hvor jeg træder et skridt tilbage og lader dem træffe mange flere beslutninger selv, siger Jørgen Vig Knudstorp, der bl.a. er blevet opfordret til at løse op af sin bestyrelse.

- I al ubemærkethed har jeg jo fået en ny bestyrelse i Lego, hvor det kun er Kjeld Kirk Kristiansen, der er tilbage, fra da jeg kom til. Jeg oplever, at de stiller spørgsmål og tvinger mig til at forholde mig også til min egen situation. Derfor er det tiden, at jeg giver flere opgaver væk og ikke behøver at vide alt, hvad der sker, siger Jørgen Vig Knudstorp.

Et af de synlige tiltag i ledelsesgruppen er således, at brug af power points nu er forbudt på møder, hvor Jørgen Vig Knudstorp er med. Han vil ikke spilde tiden med at læse, men hellere træffe beslutninger.

- Vi skal bruge møderne til at træffe beslutninger, det er formålet med vore møder. Så må jeg blive klædt på på andre måder, f.eks. ved regelmæssigt at spise frokost eller måske gå en tur med de forskellige chefer og høre om tingene der, siger Jørgen Vig Knudstorp.

Lego og Billund

Man kan ikke tale om Lego uden at nævne Billund. By og firma er vokset sammen, hvilket ikke er så sært, når firmaet blev grundlagt i Billund helt tilbage i 1932 og siden er vokset til at blive den absolut største arbejdsplads - og dermed den vigtigste kilde til skat for Billund.

Symbiosen holdt helt frem til begyndelsen af dette årtusinde, hvor det ene underskud pludseligt afløste det andet, og hvor koncernen blev tvunget til at foretage store fyringsrunder. I dag er der 1.100 timelønnede og ca. 1.800 funktionærer ansat hos Lego i Billund.

Fyringer er overstået

Alt tyder på, at tiden med fyringer er et overstået kapital - også selv om de danske medarbejdere, uanset hvor dygtige de er, er dyre i drift.

- Vi har et fornuftigt niveau i Billund, hvor der i dag er omkring 1.100 timelønnede. Billund vil også i fremtiden have en væsentlig rolle i Lego, når det gælder produktion. Vore danske ansatte er meget dygtige, men man skal huske, at en medarbejder i Billund måske koster fire-fem gange så meget som på vore andre fabrikker. Derfor er der ikke andet at sige, end at de godt nok skal løbe stærkt og gøre tingene godt, siger Jørgen Vig Knudstorp, der samtidig slår fast, at Lego ligger der, hvor Lego skal ligge - altså i Billund.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere