Del : SMS
Berlingske Business

Lego uddyber: Sådan lokker vi kvinderne til os

lego
business magasin Jørgen Vig Knudstorp har siden 2004 været administrerende direktør i LEGO Foto:

Flere kvinder søger chefstillinger i Lego, efter at legetøjsgiganten har skrottet maskuline jobannoncer. Se her, hvordan Lego i dag bruger bestemte ord til at tiltrække kvinder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den globale legetøjskoncern Lego gør sig umage med at bruge de rigtige ord og det rigtige design i jobannoncerne for at få flere kvinder til at søge chefstillinger. Sådan lød det fra topchef Jørgen Vig Knudstorp i tirsdagens udgave af Berlingske, som kickstartede en debat om, hvorvidt danske virksomheder bør ændre sprog og design for at tækkes talentfulde kvinder.

Nu uddyber Lego, hvad der konkret skal til for at få flere kvinder til at søge stillingerne i virksomhedens top. Ord som "fællesskab" og "samarbejde" kan få flere kvinder til at skrive en jobansøgning. Derimod er "måldrevet" og "resultatorienteret" fy-ord, der kan virke afskrækkende på nogle, og som Lego i dag er blevet varsom med at bruge.

På baggrund af interne tests og analyse har Lego offentliggjort et nyere stillings-opslag, som indledes med følgende ord:

»Are you experienced in leading leaders and using your warmth and role model abilities to foster a nurturing environment of inclusion and openness?«

Således lægger Lego i jobsopslaget betydelig vægt på at beskrive det miljø, som den rette kandidat skal være med til at skabe. Lego lægger ikke skjul på, at varme og/eller omsorgsfuldhed er en personlig kvalitet, som vil blive værdsat i milliardkoncernen.

»One of our values is caring, and we wish to make a positive difference in the lives of children, but also for colleagues,« skriver Lego længere nede i jobannoncen og tydeliggør, at omsorgsfuldhed over for både børn og kollegaer vil gøre et positivt indtryk på Lego-ledelsen.

Det er koncernen selv, der har fremsendt eksemplet, efter at Berlingske Business har bedt om at få uddybet konkret, hvad Lego har gjort for at få flere kvindelige ansøgere. Legetøjskoncernen oplyser, at ændringerne af jobannoncerne hviler på en grundig analyse af gamle jobannoncer.

»Helt konkret har vi gennemført en grundig tekstanalyse af de jobannoncer, vi skrev. Vi så på sproget og de ord, der blev brugt i annoncerne. Vi så eksempelvis på, om der blev brugt sprog og ord, der fokuserede på samarbejde og fællesskab eller på at være måldrevet/resultatorienteret – baseret på viden om hvilke overordnede præferencer forskellige målgrupper har,« oplyser Legos pressechef Roar Rude Trangbæk i skriftligt svar til Berlingske.

Analysens resultater anvender Lego i dag aktivt, når koncernen producerer nye jobannoncer. Alle ændringer gennemføres med den hensigt, at annoncerne både skal kunne tiltrække potentielle mandlige og kvindelige kandidater, lyder det fra koncernen.

»Den primære ændring er ordvalg i annoncerne, dernæst lægger vi i dag mere vægt på at beskrive kulturen i Lego-koncernen i jobannoncerne, ligesom denne har en tydeligere placering i designet,« oplyser Lego.

»Endelig er der i jobopslag i dag mere fokus på, at lederen selv kan sætte ord på arbejdsopgaverne og hverdagen i afdelingen,« skriver Roar Rude Trangbæk, der således beskriver en jobannonce, der er mindre "coorporate" og mere "menneskelig" i sit udtryk. Lego har tidligere oplyst, at ikke bare ordlyden, men også annoncernes design er blevet ændret for at få flere kvinder til at søge Lego-stillingerne. Men ændringerne er så små, at man visuelt i dag ikke vil kunne se "en stor forskel i selve farvevalg eller layout,« lyder det fra Legos pressechef.

Berlingske har spurgt, om avisen må få lov at bringe eksempler på de gamle annoncer og de nye annoncer, som Lego selv har testet i forhold til kvindelige ansøgere. Dette har legetøjskoncernen ikke ønsket at udlevere. Koncernen ønsker heller ikke at udlevere de konkrete testresultater, som topchef Jørgen Vig Knudstorp har henvist til. Lego fastslår dog, at ændringerne af jobannoncerne har haft en målbar positiv effekt.



»Resultatet er, at vi i dag får flere kvindelige ansøgere til stillingerne, vi slår op – og vi ser samtidig ikke et fald i antallet af mænd, der søger stillingerne, hvilket også er formålet: At appellere bredt til potentielle kandidater,« skriver Roar Rude Tranbæk.

For at vise, hvad Lego konkret har gjort for at forbedre sine jobannoncer har koncernen sendt et enkelt jobopslag til Berlingske. Der er tale om et opslag fra november 2014, hvor Lego søger en "Senior Director til Product Technology".

»I starten af opslaget vil du se en introduktion, der i højere grad gennem ordvalg inviterer ansøgeren til at være med til i samarbejde med kolleger og andre ledere at skabe forandringer. I bunden af annoncen vil du se lederen sætte sine ord på opgaverne og arbejdet i afdelingen,« skriver pressechefen.
Han oplyser, at Lego har planer om at bruge flere kræfter på at producere endnu bedre jobopslag, der rammer begge køn.



»Vi fortsætter med at justere og forfine vores jobannoncer løbende,« skriver han.

Ifølge Legos topchef har man i dag erkendt i virksomheden, at man har begået fejl ved at have for entydige jobannoncer tidligere.

»Det har været interessant at konstatere, hvordan vi ubevidst har indsnævret kandidatfeltet og sorteret folk fra på et alt for tidligt stadie i rekrutteringsprocessen,« udtalte topchef Jørgen Vig Knudstorp i tirsdagsavisen.

Manøvren fra Lego er blevet rost af erhvervskvinden Stine Bosse og headhunteren Christian Kurt Nielsen, der er adm. dir. i Mercuri Urval. Tilgengæld er man hos børsnoterede Novozymes mere undrende over for metoden.

»Det er vores erfaring, at de dygtige kandidater, som vi gerne vil tiltrække, de ønsker faktisk ikke særbehanding,« udtalte Michael Almer, personaledirektør i Novozymes.

HER ER JOBOPSLAGET FRA LEGO:

Legos jobopslag

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere