Del : SMS
Berlingske Business

Lederkollegaens problemer kan ramme lederen selv

pix-ledelse

De fleste ledere har erfaring med at håndtere utilfredshed blandt egne medarbejdere. Men hvad stiller man op, når medarbejdere fra et andet team kommer til én med klager over deres egen chef? Hjælp i første omgang ledelseskollegaen frem for at skubbe sagen opad i systemet, lyder rådet i Ugens Dilemma.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dårlige vibrationer, utilfredshed og konflikter i luften. Sådan er situationen i den seneste udgave af Ugens Dilemma, som foregår i en afdeling på et jobcenter.

En teamleder bliver i stigende grad kontaktet af medarbejdere fra et andet team. Det sker efterhånden så tit, at lederen nu har fået svært ved at passe sit eget arbejde. Medarbejderne kommer med beklagelser, der er rettet mod deres egen chef, Line. De er blandt andet utilfredse med mødetider, opgavefordeling, den interne mailkultur samt hvem, der skal sidde på kontor sammen med hvem.

”Dette er en meget følsom problemstilling. Det er tydeligt, at medarbejderne på Lines team er endog meget utilfredse. Alene det, at de henvender sig til en anden teamchef, viser, at den er helt gal,” fortæller ledelsesrådgiver Nikoline Meyer fra Lederne.

Ifølge Nikoline Meyer bliver lederen nødt til hurtigst muligt at komme ud af rollen som den, medarbejderne læsser deres utilfredshed af på.

”Hvis man skal være en god teamleder, har man ganske enkelt ikke tid og ressourcer til at blive involveret så stærkt i problemerne i et helt andet team. Det er heller ikke teamlederens opgave at håndtere klager over en lederkollega, da det vil være en utidig indblanding. Dette er derimod en opgave for teamlederens egen chef, som jo i dette tilfælde er afdelingschefen på jobcenteret.”

En af svarmulighederne i dilemmaet er, at teamlederen går til afdelingschefen og fortæller om sagen. Men i første omgang vil det ofte være mere oplagt at tage problemet op med ledelseskollegaen selv, mener Nikoline Meyer, som til daglig rådgiver om ledelsesmæssige problemstillinger.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere