Del : SMS
Berlingske Business

Lederen skal tøjle den innovative chef

idea
Lederen skal tage affære, hvis chefens adfærd påvirker medarbejderne negativt, lyder ledelsesrådgiverens budskab i forhold til sidste uges dilemma.

Lederen skal tage affære, hvis chefens adfærd påvirker medarbejderne negativt, lyder ledelsesrådgiverens budskab i forhold til sidste uges dilemma.

Artiklen fortsætter under annoncen

I sidste uges dilemma stod lederen i et PR & reklamebureau med den udfordring, at chefen konstant tæppebomber både lederen og lederens medarbejdere med nye idéer og indfald. Lederen finder det svært at sætte retning for sine medarbejdere, som viser mindre og mindre initiativ og nytænkning i løsningen af deres opgaver. De er simpelthen kørt døde og har mistet retningssansen på grund af chefens konstant skiftende fokus.

idea

Dilemmaet er et tydeligt eksempel på, hvor nødvendigt det er, at man som leder forstår at lede sin chef, vurderer ledelsesrådgiver hos Lederne Michael Uhrenholt.

»Selv om det er en udfordring af lede opad - især med sådan en livlig chef - er det vigtigt, at lederen reagerer, hvis han eller hun fornemmer, at chefens adfærd påvirker medarbejderne og deres arbejde negativt, siger Michael Uhrenholt.

Han anbefaler løsningsforslag nummer tre, hvor lederen tager et møde med chefen og fortæller hende, at hendes mange indfald påvirker medarbejderne negativt, og at det ikke kan fortsætte sådan.

Balance i kreativitet og drift

Det er vigtigt, at lederen i samtalen anerkender chefen for sit engagement,men samtidig gør det klart, at hun bliver nødt til at respektere medarbejdernes behov for klare mål og ro til at passe driften.

»Konkret kunne lederen foreslå chefen, at de mødes fast og tager snakken om idéerne, inden de inddrager medarbejderne. Eventuelt kan nogle få medarbejdere deltage på møderne. En fordel ved dette kunne være, at lederen på den måde kan bruge sit kendskab til medarbejdernes ressourcer og kompetencer til at prioritere og fordele opgaverne så optimalt som muligt, siger Michael Uhrenholt.

demo

Selvfølgelig skal både ledere og medarbejdere og virksomheden som helhed være åben over for nye tiltag, men der skal være orden i processen for, hvordan nye initiativer afprøves og implementeres, understreger ledelsesrådgiveren.

»Hvis der hele tiden skiftes retning, bliver de gode idéer ikke testet og bearbejdet ordentligt, og den daglige drift glemmes. Der skal være balance mellem det kreative og de faste opgaver - og der skal være klare mål.Ellers kan det bliver for meget for selv dygtige og kreative medarbejdere, pointerer Michael Uhrenholt.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere