Del : SMS
Berlingske Business

Lederen skal belønne overset medarbejder

stine bonus
Stine bør også anerkendes og honoreres for det ansvar hun har vist i forbindelsen med den opgave, hun var med til at løse.

Når en medarbejder tager æren for en andens arbejde, kan det kun lade sig gøre, fordi chefen har lukket øjnene og kun har haft fokus på resultatet, lyder budskabet til sidste uges ledelsesdilemma.

Artiklen fortsætter under annoncen

Medarbejderen Rasmus har klaret opgaven som tovholder på en netop overstået opgave til UG, hvilket teamchefen i Ledelsens Dilemma heller ikke kan undgå at bemærke. Han er så imponeret over resultatet, at han vælger at honorere Rasmus ved at give ham en bonus. Det viser sig dog, at medarbejderen Stine har spillet en overordentlig stor rolle i opgaveløsningen, og at Rasmus har taget æren for en stor del af det arbejde, som Stine har lavet.

ledelses01122013

Det kan man dog ikke bebrejde Rasmus, mener Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver hos Lederne. Han vil derfor anbefale lederen i dilemmaet ikke at gøre yderligere i forhold til Rasmus, men derimod tage fat i Stine og anerkende hende for hendes store indsats, som løsning fire lægger op til.

»Rasmus er ikke problemet. Som tovholder har han leveret varen og gjort, hvad han er blevet bedt om endda med et imponerende resultat, så selvfølgelig labber han roserne i sig,« siger Michael Uhrenholt.

Han peger derimod på teamlederen som »synderen« i dette tilfælde, fordi han simpelthen har været for resultatorienteret.

»Lederen har ladet sig forblænde af det imponerende resultat og har haft skyklapper på i forhold til selve opgaveløsningen. Fremadrettet bør lederen have mere fokus på processen. Så vil han også vide, hvem der har leveret hvad, og hvem der har gjort et godt stykke arbejde,« siger Michael Uhrenholt.

Han påpeger dog, at det er vigtigt, at man som leder tør uddelegere opgaver til medarbejderne, men at det ikke betyder, at man fralægger sig ethvert ansvar og ikke følger med undervejs. Hvis teamchefen i dilemmaet havde haft hands-on på opgaven, ville han også have opdaget – som han burde – at Stine faktisk var en stor bidragyder, understreger Michael Uhrenholt.

skytte

Derfor bør Stine også anerkendes og honoreres for det ansvar hun har vist i forbindelsen med den opgave, hun var med til at løse, mener ledelsesrådgiveren. Han foreslår teamchefen i dilemmaet, at han i samme samtale opfordrer til, at Stine mere tydeligt markerer hendes resultater.

»Som medarbejder har man også selv et ansvar for at synliggøre sine resultater og succeser. Derfor bør han også fortælle medarbejderne, at det er vigtigt ikke at »putte« sig, hvis han gerne vil fremme sådan en kultur på arbejdspladsen,« siger Michael Uhrenholt.

Deltag i det nye ledelsesdilemma: Når medarbejderen er anti-jul (fra søndag kl. 14)

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere