Berlingske Business

Lederen skal anerkende afløsers handlekraft

KOmmunikation
Når en stedfortræder træffer en beslutning, som lederen er uenig i, bør lederen alligevel anerkende handlekraften og selvstændigheden frem for at kritisere og lave beslutningen om.

Når en stedfortræder træffer en beslutning, som lederen er uenig i, bør lederen alligevel anerkende handlekraften og selvstændigheden frem for at kritisere og lave beslutningen om.

Artiklen fortsætter under annoncen

I Ugens Dilemma, der bliver bragt på business.dk, har en af medarbejderne, Morten, snøret it-medarbejderen Nikolaj til at udlevere en ny bærbar. Problemet er bare, at chefen, inden hun tog på ferie, allerede havde sagt til Morten, at han ikke kunne få en ny computer.

Når medarbejderen snører vikaren - Pic

Men, påpeger ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen, fordi chefen ikke tydeligt har gjort klart over for Nikolaj, at de bærbare computere kun må udleveres af hende, må hun acceptere, at hun har uddelegeret lederrollen til Nikolaj i sit fravær.

»Når man giver et ledelsesansvar fra sig, så må man have tillid til, at vikaren kan udfylde rollen. Det kan betyde, at der bliver truffet beslutninger, som lederen er uenig i, men som skal respekteres alligevel,« siger Helle Bruun Madsen.

Derfor anbefaler ledelsesrådgiveren løsning nummer fire, hvor lederen taler med Nikolaj om, hvilke beføjelser han har som stedfortræder, samt om hvilke konsekvenser sagen med den bærbare skal have for Morten.

»Det er ikke en god løsning at spille chefkortet og omgøre Nikolajs beslutning, i stedet skal situationen ses som en mulighed for at få sat nogle klare rammer for Nikolajs beføjelser,« siger hun.

Ledelsesrådgiveren pointerer, at hvis en medarbejder har et ledelsesansvar, når lederen er ude af huset eller på ferie, så er det lederens eget ansvar at tydeliggøre, hvad stedfortræderenhar tilladelse til at beslutte, og hvad der skal vente til lederen er i huset igen.

»Af hensyn til deres gensidige respekt og tillid er det vigtigt, at lederen siger til Nikolaj, at hun fortsat har tillid til, at han kan træffe de rigtige beslutninger i hendes fravær, og samtidig bør hun overveje, om hun selv kunne have været tydeligere i sin kommunikation,« siger Helle Bruun Madsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen