Del : SMS
Berlingske Business

Ledere skal insistere på at tale om stress

Outdoor business meeting
ARKIVFOTO.

Udsagn som ”min dør står altid åben” duer ikke, når en medarbejder sender stress-signaler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvad gør man som leder, når en medarbejder viser tegn på stress – men ikke vil tale om det?

I sidste uges ledelsesdilemma var afdelingschefen Pernille overbevist om, at Søren er på vej til at blive stresset. Han har ændret adfærd, arbejder længe og mangler overblik og overskud. Men Søren afviser blankt, at der er et problem – han har blot nogle deadlines, han skal have overstået.

Young business man under stress with headache

»Pernille har en medarbejder, der viser klare tegn på stress, og det er hendes ansvar at tage hånd om situationen. Pernille skal sørge for, at afdelingens opgaver bliver løst med høj kvalitet og ligeledes bør hun undgå, at Søren ender i en sygemelding,« fastslår arbejdsmiljøkonsulent hos Lederne, Nanna Simone Jensen.

Pernille skal i denne situation altså ikke acceptere Sørens afvisning. Og det er ikke godt nok med vendinger som ”du skal bare sige til, hvis du har brug for hjælp” og ”min dør står åben, hvis du vil aflastes”.

»En stresset medarbejder har ofte ikke et tilstrækkeligt overblik som gør, at vedkommende selv henvender sig til sin leder. Pernille skal derfor udvise rettidig omhu og indkalde Søren til en samtale,« siger Nanna Simone Jensen, der understreger, at det kan være en god ide at tale om opgaveløsning og trivsel i stedet for stress:

»Pernille skal gøre det klart overfor Søren, hvad der gør samtalen nødvendig. Her spiller hendes oplevelse af Sørens adfærd og det ledelsesmæssige ansvar for afdelingen en væsentlig rolle. Formålet med samtalen er at få en dialog med Søren om løsningen og prioriteringen af hans opgaver,« siger Nanna Simone Jensen.

Business conversation

Ved at tage initiativ til en samtale kan Pernille være med til at give Søren overblikket tilbage. Samtidig viser hun som leder resten af afdelingen, at det er en god idé at bede om hjælp i pressede situationer:

»En ting er sikkert: det er ikke sidste gang, at Pernille står i en lignende situation. Derfor kan det være en god idé, at arbejdspladsen overvejer, hvordan de organisatorisk er rustet til at forebygge og håndtere sådanne situationer,« siger Nanna Simone Jensen.

Samtale

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere