Del : SMS
Berlingske Business

Ledelsesopgave at få feriekabalen til at gå op

SPAIN WEATHER
Foto:

Vinterferien står for døren, og lederne i mange virksomheder har brugt lang tid på at lægge ferie-kabalen. Udviser både ledere og medarbejdere fleksibilitet, lykkes det i ni ud af ti tilfælde at gøre alle tilfredse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Strand og vand på Gran Canaria med garanti for sol. Aktiv ferie med ski under fødderne på løjperne i Alperne. Eller kulturelle og kulinariske oplevelser på storby-ferie i Rom. Mulighederne er mange, når store dele af familien Danmark i uge 7 eller uge 8 pakker kufferterne og tager på vinterferie.

Mens spørgsmålene for medarbejdere og deres familier primært kredser om feriemål og type af ferie, kan vinterferien og årets øvrige ferieperioder give grå hår hos lederne på virksomhederne. Ofte hører jeg om, at fordelingen af ferieuger giver store udfordringer for lederne. Hvem skal have lov til at holde ferie hvornår? Gælder først-til-mølle-princippet? Skal der tages særlige hensyn til børnefamilier, hvor ferieugerne er dikteret af skolernes ferieplaner?

Og så er der jo også lige en virksomhed, der skal fungere, selvom skolerne holder lukket og skiene skriger på at blive luftet. Det rejser det helt relevante spørgsmål, hvordan lederen sikrer, at hjulene ikke går i stå, selvom kalenderen viser uge 7 eller 8.

Som udgangspunkt er det altid en ledelsesopgave at få feriekabalen til at gå op med udgangspunkt i medarbejdernes ønsker og behov. Det er en god idé, at lederen opstiller helt faste rammer for, hvordan og hvornår der skal meldes ferieønsker ind, samt hvornår alle kan forvente, at kabalen senest er lagt. Går kabalen ikke op af sig selv – hvilket sjældent sker – bør lederen huske, at den ene grund til at ønske ferie lige præcis i uge 7 eller 8 ikke er mere rigtig eller forkert end den anden. Nøgleordene er fleksibilitet og individuelle hensyn både fra ledelsen og medarbejdernes side.

Til grund for vurderingen af medarbejdernes ferieønsker bør lederen lægge en vurdering af medarbejdernes livsbalance. Her tænker jeg eksempelvis på den private situation, som en medarbejder måtte befinde sig i. Har medarbejderen delebørn, hvilket stiller helt særlige logistiske udfordringer? Er der sygdom i familien? Har medarbejderen arbejdet ekstra meget i en lang periode og derfor særligt behov for ferie?

Selvom ansvaret for ferieplanlægningen ligger hos lederen, er det samtidig værd at understrege, at medarbejderne også indbyrdes i løbet af året – og ikke først dagen før deadline for aflevering af ferieønsker – bør tale om fordelingen. Min erfaring er, at de fleste faktisk har stor forståelse for, at det eksempelvis ikke kan være de samme, der år efter år har partoutkort til ferie i uge 7-8, påsken og industriferieugerne om sommeren.

Til planlægningen af ferien hører også, at lederen må sikre, at virksomhedens drift ikke går i stå, og at bemandingen er på et niveau, hvor man ikke bliver for sårbar, hvis der kommer en uventet arbejdsopgave eller opstår sygdom blandt de ikke-ferierende medarbejdere. Det betyder, at lederen er nødt til at have status på de enkelte medarbejderes arbejdsopgaver og ved, hvem der potentielt kan afløse hvem i ferietiden.

Dernæst bør man give det en tanke, om man nu får sendt medarbejderen godt på ferie. For koordinering af ferie er én ting, men man skal faktisk også huske at planlægge »at gå på ferie«. Her tænker jeg på, om bunkerne er kommet i bund inden ferien, og er ansvar og opgaver videregivet på forsvarlig vis.

Men selv om der i disse uger måske går enkelte ledere rundt, som har fået et par ekstra grå hår på grund af ferieplanlægningen, er den gode nyhed, at missionen faktisk lykkes i ni ud af ti tilfælde. Ifølge en undersøgelse, Lederne foretog sidste år, er der således i 90 procent af virksomhederne tilfredshed blandt medarbejderne med ferieplanlægningen. Så jeg tillader mig at tro, at ikke kun de, der her i weekenden sætter kursen mod Gran Canaria eller Rom, men også alle de, der skal på arbejde i morgen, gør det med et tilfreds smil på læben.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere