Del : SMS
Berlingske Business

Ledelse skal også ske opad

Vibeke Skytte_PIX12345
Vibeke Skytte, Direktør hos Lederne Foto:

Konstruktivt arbejde med ledelse opad – relationen mellem lederen og dennes chef – kan give et større rum til ledelse og minimere risikoen for konflikter.

Artiklen fortsætter under annoncen

En HR-direktør i mit netværk fortalte mig på et tidspunkt, at hun var blevet kontaktet af et par med­arbejdere, som ville informere hende om, at de på et møde havde overværet to ledere skændes ret voldsomt om en beslutning i et projekt. Det havde været meget u­behageligt for medarbejderne at være vidne til, og da der ydermere var tale om en chef og en leder, konkluderede medarbejderne, at det ikke var det svært at se, hvem der ville tabe ansigt i denne duel, nemlig deres leder. Ikke fordi de tog parti for nogen, men de havde oplevet en direkte ydmygelse af deres leder.

Jeg har ikke i mit arbejdsliv være impliceret i det, jeg vil kalde et direkte voldsomt skænderi, men der har da ind imellem været situationer, hvor en samtale har ført til, at der blev talt med »lidt store bogstaver«, men aldrig et direkte skænderi. Og diskussioner skal der selvfølgelig være plads til, men en leder bør nok tænke sig om en ekstra gang, inden tonen skærpes og udvikler sig til et skænderi.

Men det forekommer altså på arbejdspladser, at ledere er involveret i et skænderi. En ny undersøgelse fra Lederne, udarbejdet i samarbejde med analysebureauet YouGov på baggrund af svar fra 1.444 ledere, viser, at fem procent af de adspurgte ledere »ofte« har været involveret i skænderier eller konflikter på arbejdspladsen inden for de seneste to år, mens 39 pct. har oplevet det i »flere« eller »nogle« tilfælde. Og når det går galt, topper nærmeste leder listen over modparten. 49 pct. af lederne har haft skænderier eller konflikter med den nærmeste leder, 37 pct. har oplevet det med ligestillede lederkollegaer, mens 30 pct. har været involveret i snakken med store bogstaver med direkte med­arbejdere.

Ronaldo_Business

Jeg tror, at skænderier blandt ledere opstår, fordi der er forskel i de grundlæggende værdier, blandt andet i relation til, hvordan man udøver ledelse. Og det kan føre til sammenstød, hvis der er uenighed om f.eks. måden at tale til medarbejdere på. En anden årsag kan også være, som i ovenstående tilfælde, u­klarhed om beslutninger eller ansvars­fordeling mellem leder og chef.

Når skænderierne opstår, skyldes det ofte, at problemstillinger eller uenigheder ikke er talt igennem i tide, og så bliver det en bombe, der eksploderer, når det er mindst passende, f.eks. når medarbejdere eller samarbejds­partnere er til stede. Man kan vel konkludere, at det afspejler et rigtig dårligt sam­arbejde mellem leder og chef.

Problemet kan helt sikkert afhjælpes med mange af de værktøjer, der findes inden for kategorien konflikthåndtering, men der findes faktisk en efter min mening meget mere spændende løsning – nemlig at sætte fokus på relationen mellem leder og chef, kaldet ledelse opad.

Ledelse opad handler om, at du som leder aktivt er med til at gøre både dig selv og din chef til en bedre leder, og derigennem er du indirekte med til at skabe et bedre og mindre konfliktfyldt ledelsesrum for dig selv.

Vibeke Skytte_PIX12345

Du skal se din chef som en samarbejds­partner frem for en konkurrent eller modstander. Men det er en klar forudsætning for, at det kan lykkes, at du kender og forstår både dine og din chefs ledelsesopgaver, og ikke mindst, at du kender og forstår dine egne styrker og svagheder i relation til chefen.

Det handler om at støtte hinanden og trække i samme retning, så begge bliver dygtigere og skaber endnu bedre resultater. Det vil helt sikkert give anledning til spændende diskussioner undervejs, og her er kunsten at lære af tidligere erfaringer og undgå skænderier – de giver kun lederrollen og lederen som person et dårligt renommé.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere