Del : SMS
Berlingske Business

Ledelse er ikke en popularitetskonkurrence

pix-ledelse
Foto:

Personaleledelse. Ledere er ofte tvunget til at træffe vanskelige og upopulære beslutninger, og det kan i krisetider være medvirkende til, at medarbejderne ser yderst kritisk på ledernes evner .

Artiklen fortsætter under annoncen

Det vil være en overdrivelse at sige, at jeg tabte øjne, næse og mund – men temmelig overrasket blev jeg ikke desto mindre, da jeg en onsdag i januar så forsiden af Jyllands-Posten.
 
»Hver tredje dansker dumper chefen«, lød den dramatiske overskrift – baseret på tal fra en undersøgelse, som konsulentfirmaet Ennova foretog sidste år.»Dumper« er et dramatisk udtryk, og når man læser artiklen og undersøgelsen, viser det sig da også, at det er noget af en stramning. Faktum er, at hver tredje medarbejder er »yderst kritisk«, når det gælder den nærmeste chefs evner til blandt andet at planlægge, give feedback og udarbejde klare målsætninger.

Uanset den sproglige stramning, er andelen af medarbejdere, som ikke er ubetinget tilfredse med den nærmeste chefs lederevner, alt for høj – og samtidig set med mine øjne endnu en understregning af, hvor vigtigt det er, at samtlige ledere gør deres ypperste for at levere personaleledelse af høj kvalitet.

God personaleledelse er en vigtig forudsætning for arbejdsglæde, motivation og engagement, og de fleste medarbejdere er heldigvis ikke blege for at stille krav og have høje forventninger. Men det er vigtigt at slå fast, at lederjobbet for langt de fleste handler om meget andet og mere end at være personaleleder. 

Og når så mange er kritiske over for deres nærmeste chef, tror jeg, at det i høj grad handler om den for store dele af erhvervslivet svære tid, vi befinder os i. De senere års krise – en krise, der desværre ikke ser ud til at være overstået – har betydet markante udfordringer og forandringer på mange arbejdspladser for ledere og medarbejdere.

Det er lederne, som har ansvaret for at træffe de rigtige beslutninger, også selvom de er upopulære hos den enkelte medarbejder. Og det, der på langt sigt er en god ledelsesbeslutning for virksomhedens overlevelse, kan ofte være en upopulær beslutning blandt medarbejdere, der måske mister et personalegode, skal arbejde på en ny måde eller endnu værre sige farvel til gode kolleger.

I den forbindelse plejer jeg at sige, at ledelse ikke er en popularitetskonkurrence. Det kan lyde hårdt og provokerende, og det er absolut ikke min mening. Men jeg har slet ikke tal på alle de ledere, jeg gennem årene har talt med, som har fortalt mig om nødvendige, men upopulære beslutninger, de har været nødt til at træffe af hensyn til virksomhedens drift og bundlinje.

Når alle ikke er lige begejstrede for lederen, kan det også hænge sammen med, at mennesker nu engang er meget forskellige. Er man leder for ti medarbejdere, vil de ti ofte have vidt forskellig alder, uddannelse og daglige arbejdsopgaver – og det kan helt logisk resultere i, at nogle synes, lederen er rigtig dygtig, mens andre måske er mindre tilfredse med lederens engagement, kommunikation eller uddelegeringsevner.

Betyder det så, at sidstnævnte gruppe har en chef, som står til »dumpekarakter«? Bestemt nej!

Men det understreger, hvor stor en udfordring det er at være leder for en differentieret gruppe af mennesker, og hvor svært det kan være at gøre alle tilfredse. Netop det faktum, at det er udfordrende at være leder, fører mig over til to vigtige pointer:

For det første skal virksomhederne sørge for at rekruttere dygtige, veluddannede ledere, når lederjob skal besættes. Den gamle vane med at tro, at den hellige gral er velforvaret, hvis man udnævner den fagligt dygtigste til leder, duer sjældent.

For det andet skal virksomhederne sørge for løbende at udvikle og forfine ledernes kompetencer på kurser og uddannelser. Uddannelseskontoen kan måske i krisetider ligne et oplagt sted at spare. Men i sidste ende er der ingen tvivl om, at løbende uddannelse af lederne er en god forretning for virksomheden, for lederen og i høj grad også for de medarbejdere, som med rette forventer at have en fremragende nærmeste leder.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere