Del : SMS
Berlingske Business

Ledelse af innovation kræver psykologiske principper

q

Hvis man skal have innovation til at fungere i organisationer, så kommer man ikke uden om, hvordan mennesker fungerer i sociale omgivelser. Erhvervspsykolog Thea Mikkelsen giver tre psykologiske principper til at optimere ledelse af innovation.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Det er i det indre rum, at ideer opstår og i det sociale rum, at de skal blive til virkelighed,« mener cand. psych. samt cand. mag. Thea Mikkelsen, der er selvstændig erhvervspsykolog og ekstern lektor på Master i Organisationspsykologi på Roskilde Universitet.

Som den amerikanske forsker Linda Hill fra Harvard Business School skriver i bogen Collective Genius fra 2014, så ved vi meget om ledelse og innovation, men ikke meget om ledelse af innovation.

»Vi hører ofte historierne om, hvordan entreprenører får gode ideer og efter mange års hårdt arbejde, så lykkedes det dem at skabe succes. Måske er vi endda selv ansat i en virksomhed, hvor det opstod på samme måde,« forklarer Thea Mikkelsen.

I mange virksomheder ser det dog anderledes ud. Her er der ikke kun en enkelt person, som har alle ideerne, men i stedet en gruppe af mennesker med forskellige kompetencer, der sammen skal forsøge at nytænke.

»Det er vigtigt, at en gruppe kan indgå i samtaler og eksperimenter, der kan skabe grobund for nyskabelse, og atgruppen ikke i stedet falder for fristen til at konkurrere eller begrave sig i drift«, mener hun.

Det store spørgsmål, hvis du vil skabe en innovationskultur er derfor, hvordan du som leder, projektleder eller tovholder i sådan en proces, gør det muligt.

Og her er der tre psykologiske principper, der kan hjælpe dig til at optimere din ledelse.

28BBMpersonlig-ledelse.jpg

Tre psykologiske principper til at optimere ledelse af innovation

 

1. Vi kan ikke lade tankerne flyde frit, hvis vi er usikre på rammerne

For at man tør åbne sind og tænke kreative tanker, så skal der klare og pålidelige rammer til. Som det er blevet formuleret indenfor organisationspsykologien,er det vigtigt at kende tiltime, task and territory for at kunne gå effektivt igang med opgaveløsningen. Disse rammer er derfor første skridt i retningen af at udvikle en innovativ kultur.

Derudover skal der instrueres i, hvilke regler der gælder indenfor det kreative arbejde, så alle ved, at der nu arbejdes på en anden måde f.eks. at der nu skaber vi læring og lægger op til innovation ellernu stiller vispørgsmål, før vi kommer med svar.

2. Vi kan ikke fordybe os kreativt, hvis vi bruger al vores energi på at prøve at regne ud, hvad vores leder egentlig vil

Når vi arbejder kreativt forholder vi os ubevidst til, hvem der er leder i gruppen, formelt såvel som uformelt. Det kreative rum er aldrig magtfrit, og derfor betyder det noget, hvad man som leder mener, også selvom man ikke direkte siger det.

Mange ledere ønsker ikke at blokere for gode ideer hos medarbejderne. Derfor holder de sig tilbage med at formulere opgaver for innovationsindsatsen i virksomheden, og møder medarbejderne med udtryk som ”alt er muligt”.

Situationen er dogofte den, at lederen faktisk forventer, at innovationsopgaven er indenfor bestemte rammer. Hvis man har begrænsninger i baghovedet,skal man derfor være åben omkring dem, så medarbejdere kan hjælpe med at folde dem ud og i stedet for at bruge tid på regne ud, hvad lederen ønsker.

Det er vigtigt at engagere medarbejderne, så de bruger deres kompetencer til at finde innovative løsninger indenfor feltet, især hvis man som leder virkelig ikke har en idé om, hvilken vej man skal gå, men blot kan se problemet, som skal løses.

3. Vi vil ikke engagere os kreativt, hvis vi ikke selv får noget kreativt ud af det

At opbygge en innovationskultur handler i høj grad om at skabe en kreativ bæredygtighed, hvor individer og organisation inspirerer hinanden. Det betyder, at ingen bliver ved med at producere ideer, som ikke bliver til noget. Organisationen bliver hellerikke ved med at tage ideer til sig uden at give noget tilbage.

For at denne bæredygtighed kan skabes, er det derfor helt centralt at tænke på, hvordan den enkelte medarbejder får lov at udfolde sine egne ideer indenfor den ramme, som virksomheden sætter for innovationsarbejdet. Det medvirker også til, at medarbejderne ikke brænder ud kreativt.

Skytte

Vil du vide mere om innovationsledelse? Lær hvordan du og dine medarbejdere bliver mere innovative i hverdagen med den gratis webcast: Innovation as usual: Lederens rolle.

Artiklen er oprindeligt publiceret på universe.ida.dk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere