Del : SMS
Berlingske Business

Lean-virksomheder går glip af guldet

Guld
Foto:

Mange virksomheder er hoppet med på lean-bølgen, men de glemmer at høste værdien af deres indsats.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mange danske virksomheder har i en årrække høstet de lavthængende lean-frugter, men nu hvor den langsigtede effekt burde udnyttes, tænkes der for kortsigtet på direktionsgangene. Man skal effektivisere både indsamling, håndtering og anvendelse af data, mener ekspert.
 
Nedprioriteringen af dataindsamlingen giver nemlig udslag i, at ledelser landet over mangler de afgørende informationer til at kunne komme fornuftigt videre med organisationens trimning, forklarer chefkonsulent og partner i Integrate A/S, Sonny Gajhede, der er ekspert i lean.
 
- Der er ingen tvivl om, at indsamlingen af data er altafgørende for en virksomheds succes, men fordi mange har en opfattelse af, at det er tungt at fremskaffe data, nedprioriteres det, selvom ledelsen er klar over nødvendigheden. Det er ikke rettidig omhu, når man ser på de muligheder, der i dag er på markedet, forklarer Sonny Gajhede.

Fra data til værdi

Kommunikationsvirksomheden Thrane & Thrane, der udvikler radio- og satellitudstyr til blandt andet skibsindustrien, ser ikke dataindsamling som tidsspilde, men som en mulighed for at opnå strategiske fordele. Derfor etablerede virksomheden tilbage i 2006 et webbaseret elektronisk sags- og datahåndteringssystem, der muliggør indsamling af data fra hele verden. ¨

- På nuværende tidspunkt er systemet installeret over hele kloden fordelt på cirka 50 forskellige servicecentre. Dermed kan skibe eller rederier hurtigt komme i kontakt med vores serviceingeniører, ligesom vi effektivt kan sørge for kommunikationen mellem de enkelte servicecentre uden den store administration. Det er jeg ikke i tvivl om er med til styrke vores konkurrencedygtighed, fortæller Erling Mogensen fra Thrane & Thrane.

Også i den danske foderstofbranche er formularer og dataindsamling en stor del af dagligdagen for både ledelse og medarbejdere.
 
- Størrelsen af virksomheden definerer ikke nødvendigheden - det gør ambitionerne, forklarer kvalitetskonsulent i foderstofbranchen Jørn Nissen fra Hulvig Consult og fortsætter:

- Det er ikke blot et spørgsmål om at få den optimale værdi ud af de indsamlede data og kontroltal. Det er simpelthen et spørgsmål om, at hvis håndteringen ikke er blevet opprioriteret fra ledelsens side via indkøb af en passende elektronisk formular-løsning - ja, så vil registreringen af data hyppigere blive glemt i en travl hverdag, siger han.





Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere