Berlingske Business
LIVE
08:10 Nu går Facebook ind i kampen om dine brugte ting - vil være seriøs konkurrent til DBA 

Lagerproblemer

Vi ønsker ikke at forære varerne væk, så hvordan løser vi det problem? (Administrerende direktør,

indenfor maskin-import)

Svar

At have lager er altid forbundet med risiko, og det er derfor godt, at I sætter fokus

på lageret.



Der er tre størrelser, I skal holde øje med. Det er lagerets størrelse i forhold til

salget, antallet af dage de enkelte maskiner har stået (max et par måneder) og udviklingen i den samlede værdi af

lageret.



Den første øvelse er at få de varer bort, der har stået for længe. Det kan gøre

ondt, men det er billigere at gøre det nu end at vente, for varerne bliver ikke mere værd. Har I opdelt ansvaret for

nyt og brugt? Er der en fast praksis for værdifastsættelse af brugte enheder udfra type, kvalitet og salgbarhed og faste

procedurer omkring gamle varer på lager?



En optimering af logistikken er en god anledning til at se flere områder efter

i sømmene. Se på, om I behøver at lagerføre alle varer, eller om visse varer godt kan leveres efter ordre.

Er varerne prissat efter lagerrisikoen?



Hvordan har udviklingen været i de priser, I får fra fabrikken både

set i forhold til jeres konkurrenter, men også set i et europæisk perspektiv? Måske skal I ind i nogle barske forhandlinger

med fabrikken.



Hvor mange lagerførende afdelinger har I på hver side af Storebælt? Afhængigt af jeres

branche og kunder kan I måske klare jer med kun én afdeling i hele Danmark.



Overvej nye salgskanaler, herunder internettet

underforhandlere og nye alliancer.



Al forandring starter med at gå i dybden med situationen. Hvad kan gøres anderledes?

Hvad sker der hos kunderne, leverandørerne og konkurrenterne? Sæt alt, hvad I gør til diskussion og glem "vi

plejer". Det er vigtigt at tale med mange mennesker i virksomheden og ikke mindst udefra, og være åben over for alt,

hvad de siger.



Karsten Riise Kristensen, Change Management aps.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen