Del : SMS
Berlingske Business

Kvinderne stormer ind på direktionsgangen

HanneBSorensen_Business
Hanne Birgitte Breinbjerg Sørensen er som direktør i Maersk Tankers en af de højestplacerede kvinder i dansk erhvervsliv. Foto:

I 2011 var 15 procent af de nyudnævnte direktionsmedlemmer i Danmarks største virksomheder kvinder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er en tredobling i forhold til 2010. Det viser Økonomisk Ugebrevs årlige kortlægning af direktionsskift i de 1.000 største danske virksomheder.

Samlet set har kvinderne øget deres ”markedsandel” blandt det totale antal direktionsmedlemmer i de 1.000 største virksomheder. Mens der i absolutte tal er kommet 15 nye kvindelige direktionsmedlemmer til, har der kun været to kvinder blandt de fratrædende direktionsmedlemmer.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

Også antallet af nyudnævnte kvindelige CEOer er steget markant, fra 4 til 8 pct. af samtlige nyudnævnte. Det bør dog nævnes, at fremgangen i høj grad skyldes, at udenlandske kvinder er blevet ansat i udenlandsk-ejede datterselskaber i Danmark.

Af de 15 nye kvindelige direktionsmedlemmer er fire af dem ansat i udenlandske datterselskaber, nemlig 3M, IBM, Arriva Skandinavia og DHL Express. Fem af de 15 nye kvindelige direktionsmedlemmer er CFO’er, mens to er HR-relateret.

Artiklen er et uddrag fra et tema om CFO-skift i dansk erhvervsliv, udarbejdet af Økonomisk Ugebrev.

Prøv Økonomisk Ugebrev i tre måneder med 20 pct rabat

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere