Del : SMS
Berlingske Business

Kvinderne falder fra, før de når direktionsgangen

Nina Smith er nyt bestyrelsesmedlem i Carlsberg. Interview om he
Nina Smith Foto:

Kvindelige bestyrelsesmedlemmer har været på den politiske dagsorden i årevis, og der bliver flere af dem i de største danske virksomheder. Til gengæld står det stille i direktionslokalerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

De udgør halvdelen af befolkningen og har de seneste år overtaget hovedparten af pladserne på landets videregående uddannelser. Kvinderne. Men som man bevæger sig op gennem ledelseslagene i de største danske virksomheder, tynder det ud. Og når man kommer til direktionen, er ni ud af ti topledere mænd.

En gennemgang af C20-selskabernes topledelser viser, at kvinderne kun udgør ni procent af direktionerne. I alt otte kvinder har fundet vej til direktørposterne, mens 87 er mænd. Ingen af de administrerende direktører er kvinder.

»Det er irrationelt, at 60 procent af dem, der går ud med en universitetsuddannelse, og mange af dem der oven i købet klarer sig rigtig godt, er kvinder, men når man ser på ledelsesstatistikkerne, ser det helt anderledes ud. Kvinderne falder fra, før de når direktionsgangen, og det er en uhensigtsmæssig fordeling af talenterne,« siger Nina Smith, professor i nationaløkonomi ved Aarhus Universitet.

Pres på bestyrelserne

Vender man blikket mod bestyrelserne, går det anderledes hurtigt med at få andelen af kvinder op. Her viser tallene fra C20-selskaberne, at 28 procent af de i alt 174 bestyrelsesmedlemmer er kvinder.

Ifølge Peter Horn, direktør i Peter Horn & Co. Management Consulting og medstifter af organisationen Kvinder i Bestyrelser, er virksomhedernes bestyrelser under pres fra debatten om kønskvoter.

»De frygter norske tilstande. Da den nuværende regering trådte til, var der faktisk politisk flertal for en kvoteordning, og det har lagt pres på virksomhederne gennem en årrække. Men det pres har ikke haft samme effekt i direktionerne,« siger han.

Folketinget vedtog i december 2012 en lov, der forpligter de 1.100 største virksomheder til at sætte måltal på andelen af kvinder i bestyrelserne og samtidig formulere politikker for, hvordan flere kvinder kommer frem i ledelseslagene. Loven bygger oven på debatten om kønskvoter og er ifølge eksperterne det, man kalder »soft law«, hvor virksomhederne selv formulerer målsætninger og slipper for at få pålagt bindende kvoter.

Nina Smith, der selv er en del af statistikken som bestyrelsesmedlem i Carlsberg, mener, at presset er blevet forstærket, i takt med at flere EU-lande har indført kvoter:

»Virksomhederne reagerer på truslen om, at de i princippet kan få pålagt kvoter på bestyrelsesmedlemmerne, besluttet på EU-niveau. Ser man på direktionerne, er der ikke noget i EU-regi, der peger i den retning.«

Vigtige direktioner

Nina Smith ærger sig over, at direktionerne ikke er fulgt med den udvikling, bestyrelserne har været gennem de seneste år. Hun påpeger, at det er i direktionsarbejdet, eksempelvis HR-beslutningerne bliver taget, og at det derfor strengt taget er vigtigere at få kvinder ind her.

»Det ville have langt større effekt at få flere kvinder ind i direktionerne, hvis man vil have et arbejdsmarked, der er indrettet af både mænd og kvinder. Kvinder i bestyrelser kan være meget godt for de kvinder, der kommer ind i bestyrelsen, men det er ikke her, den store afsmitningseffekt sker, i forhold til hvordan arbejdsmarkedet fungerer,« siger hun.

Samtidig understreger både hun og Peter Horn, at direktionerne er en kvalifikationsvej til bestyrelserne, og at det derfor er vigtigt at udnytte de kvindelige talenter, også i de helt øverste ledelseslag.

»Det ene er en forudsætning for det andet. Hvis du ikke har topledererfaringen, får du som tommelfingerregel ikke en bestyrelsespost i de største virksomheder,« siger Peter Horn.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere