Del : SMS
Berlingske Business

Kvinde i bilernes mandeverden

barra søndag
Valget af teknikeren Mary Barra som topchef i bilgiganten GM signalerer blandt meget andet større fokus på produktet og forandring fra tidligere tiders arrogance. Foto:

For første gang nogensinde har en amerikansk bilproducent udpeget en kvinde til øverste topchef. Mary Barra har General Motors i blodet og har viet hele karrieren til gigantkoncernen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Over halvdelen af alle biler, der sælges i USA, bliver købt af kvinder. Den lydmur blev gennembrudt i 2007, og det faktum får nu en kvinde at spejle sig i som topchef for en af »De Tre Store« i Detroit, bilindustriens amerikanske hovedstad.

15. januar installerer den snart 52-årige Mary Barra sig på topposten hos mægtige General Motors. Og i en traditionelt mandedomineret bilverden har det ikke undgået at udløse overskrifter.

Men spørger man afgående formand og koncerndirektør Dan Akerson, er den side af sagen irrelevant.

»Mary blev valgt for sit talent, ikke sit køn,« understregede han, da udnævnelsen blev offentliggjort. »Hun er en af de mest talentfulde ledere, jeg har set i hele min karriere.«

GENERAL MOTORS

Mary Barra har for længst erklæret, at hun foretrækker at blive målt på sine resultater. Og hun er langt fra den eneste kvinde i de øverste geledder hos GM, der har bevæget sig langt fra fortidens ry for at være mandedomineret og ego-drevet. Fem af de 12 bestyrelsesmedlemmer er kvinder, eller 42 pct. Det danske gennemsnit ligger til sammenligning på 16,6 pct. ifølge EU-Kommissionen.

Eller som magasinet Time udtrykker det, så er det, at hun er kvinde, nok det mindst interessante ved Mary Barras højdespring.

Betragter mange udnævnelsen som en milepæl for kvinders avancement, så er den også på flere andre fronter en milepæl. Både for Mary Barra personligt og GM generelt.

Personligt, fordi hun som datter af en GM-veteran, der tilbragte 39 år på fabriksgulvet, har lært virksomheden og branchen at kende fra barnsben, og fordi hun har taget hele turen op gennem organisationen, siden hun startede som 18-årig.

Hun er født i Detroit og produktet af GMs bestræbelser på at fostre egne ledere. En ingeniøruddannelse blev taget på det daværende General Motors Institute, og man så tidligt så stort et potentiale, at GM sponserede et MBA-studie og valgte hende ud til et ambitiøst internt ledelsesprogram.

Bob katzenelson

For GM er valget af Mary Barra også markant, fordi man for første gang i mange år igen får en tekniker på topposten efter en stribe finansfolk. Det tolkes som et signal om, at GM atter klart fokuserer på sine produkter efter en betalingsstandsning og en statsredning, som efter manges mening ikke kun var udløst af den globale krise, men også af tidligere års arrogance og fejltagelser.

Tilfældigt eller ej, så kom meldingen om Barras udnævnelse dagen efter, at USAs regering afviklede den sidste bid af sit engagement i GM, som under krisen fik næsten 50 mia. dollar i hjælp.

Barra tilhører den generation af ledere, som på nært hold har oplevet, hvordan GM i 1980erne og begyndelsen af 1990erne fejlede ved lade kvaliteten dale og ikke i tide fatte truslen fra specielt japanske producenter som Toyota.

GM var verdens bedst sælgende bilproducent i hele 77 år, før Toyota overhalede. Og nu er det Volkswagen, der snapper begge i haserne.

pix-bilproducent

Mary Barra symboliserer på mange måder en forvandling fra »det gamle GM« til »det nye GM«, hvor konkurrenter ikke ignoreres men bruges som forbilleder. Det gælder især Volkswagen, hvis effektivisering GM klart skeler til.

Det arbejde har Barra været en central del af, som global produktionsdirektør, som HR-direktør samt i sit aktuelle job som øverste ansvarlige for GMs produktudvikling, indkøb og forsyningskæde. Det er opgaver, som har givet hende ry for at være en stærk og beslutsom problemløser.

Er GMs udsyn forandret, så repræsenterer Barra også et kulturskifte internt. Flere iagttagere har set i bakspejlet peget på, at hun for et par år siden blev flyttet over til at lede HR-funktionen – et kæmpeskridt væk fra hendes rødder i ingeniørteknik.

GM-CEO/

Opgaven var klar: At fostre en mere teamorienteret måde at tænke på, langt fra GMs gamle egodrevne kultur. Det spillede til en af hendes store styrker, og oprokeringen til topchef signalerer, at den linje fortsætter i »det nye GM«.

Det er værd at bemærke, at der bag det velpolerede og høflige ydre gemmer sig, hvad iagttagere kalder en overlever i »sæbeoperaen« i GMs ledelse. Hun er uden tvivl formet af en af sine erfaringer som direktionsassistent for Jack Smith, topchef i 1992-2000 og senere formand, der gav adgang til et bredt lag af ledere. Samt af årene, hvor den legendariske Bob Lutz regerede som produktchef og senere næstformand med benzin og testosteron i blodet.

Hun har heller ikke været bleg for at spille kvindekortet. Da hun var gravid med sin datter i Jack Smith-årene, greb hun adgangen til ledelseskorridorerne til at banke på døre og snakke diversitet og kvinders vilkår.

»Mange af kvinders problemer er også mænds problemer,« som hun udtrykte det, da en mandlig kollega takkede hende for at slutte et møde klokken 16, så hun kunne hente sin datter. Så kunne han også nå af sted for at mødes med sin kone.

AUTOS-GM/RESULTS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere