Del : SMS
Berlingske Business

Kun to sager om ligeløn i hele 2010

Ligebehandlingsnævnet havde kun to sager om ligeløn mellem mænd og kvinder sidste år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forskellen på mænds og kvinders løn førte kun til to sager i Ligebehandlingsnævnet i 2010. Det viser en gennemgang af nævnets årsberetning, som Avisen.dk har foretaget.

De manglende sager skal imidlertid ikke tages som tegn på, at mænd og kvinder alle steder får samme løn for samme arbejde. I stedet kan en vigtig årsag være, at vi i Danmark stort set aldrig diskuterer vores løn på arbejdspladsen og derfor er uvidende om, hvor meget andre tjener. Derfor ved vi ikke, om vi har grund til at klage.

Det forklarer både Ligebehandlingsnævnet, en fagforening og en ekspert.

- Vi er meget tilbageholdende med at diskutere løn, det er noget af det mest private, vi har. Hvis vi har en lavere løn end kollegaen, vil vi opfatte det pinligt og som om, at vi er mindre værd, for vi måler os på lønnen, siger Pernille Tangaard Andersen fra Syddansk Universitet, hvor hun forsker i lønforhold, til Avisen.dk.

- Hvis vi har en høj løn, kan der til gengæld gå noget jantelov i den, så vi bliver lidt flove over det også. Og da vi samtidig har en hyggenyggekultur på arbejdspladsen, vil vi ikke ødelægge den gode stemning ved at diskutere løn, tilføjer hun. 

Arbejdsgiveren vinder

Men det er faktisk kun arbejdsgiveren, der har noget at vinde på den tilbageholdenhed, siger næstformand i HK Mette Kindberg.

- Det er veldokumenteret, at der er en forskel på mænds og kvinders løn, som ikke kan forklares på nogen rationel måde. Det viser alle undersøgelser. Så når der føres så få sager, handler det om, at vi mangler redskaber til at opdage forskellene, fordi vi er så lukkede om løn. Vi vil jo hellere fortælle, at vores barn skal have psykologhjælp end diskutere privatøkonomi, siger hun.

Både HK og Pernille Tanggaard Andersen mener, at det vil være en hjælp at få bedre statistik på området. 

Ønsker tvungen statistik

- I dag er det frivilligt for arbejdspladserne at fremlægge kønsopdelte statistikker. Gør man det tvunget, bliver der en mulighed for at opdage eventuelle skævheder, siger Pernille Tanggaard Andersen.

I Dansk Arbejdsgiverforening er chefkonsulent Lise E. Bardenfleth ikke glad for tanken om tvungen statistik.

- Det er helt korrekt, at vi nødig taler om vores løn og private økonomi. Skal statistikken være tvunget, vil der være en masse små arbejdspladser, hvor det vil være tydeligt, hvem der tjener hvad, og det bryder så den enkeltes private sfære, siger hun til Avisen.dk.

Ifølge Lise E. Bardenfleth kan de få sager skyldes, at vi i virkeligheden ikke er så optaget af spørgsmålet på den enkelte arbejdsplads.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere