Del : SMS
Berlingske Business

Kun få topchefer har tid til formandsposter

Carsten Bjerg
Carsten Bjerg, topchef i Grundfos, er en uddøende art. Foto:

Niels Jacobsen, Carsten Bjerg og Niels B. Christiansen hører sammen med Pandoras CEO, Allan Leighton, til en lille, eksklusiv gruppe af topdirektører, som finder tid til tunge formands- og næstformandsposter uden for deres egen virksomhed.

Artiklen fortsætter under annoncen
Engang havde enhver topchef i store danske virksomheder en formandspost eller to til at pynte på cvet. Tænk bare på Poul Svanholm, topchef i Carlsberg og formand for Danske Bank. Eller Palle Marcus, som både var Danisco-direktør og formand for Colo- plast eller Chr. Hansens tidligere topchef Erik Sørensen, som også bestred hvervet som bestyrelsesformand for ISS.

Men i dag hører det til sjældenhederne, at en CEO i toppen af erhvervslivet har formands- eller næstformandsposter i tunge eksterne virksomheder.

william niels


Derfor hører William Demants CEO Niels Jacobsen, Grundfos’ topchef Carsten Bjerg, Danfoss’ adm. direktør Niels B. Christiansen sammen med Pandoras CEO Allan Leighton til en usædvanlig eller måske ligefrem uddøende art i dansk erhvervsliv.

De er CEO-formænd eller -næstformænd og passer altså udover deres krævende job som adm. direktør i fire af landets største virksomheder formands- og næstformandsposter i bla. Lego, Danske Bank, Rockwool International, A.P. Møller - Mærsk, kapitalfonden Axcel og flere britiske virksomheder.

Det viser en gennemgang af 22 af Danmarks største virksomheder, som Berlingske Research har foretaget. Og resultatet støttes af forskningen:

Ifølge CBS-professor Caspar Rose hører det til sjældenhederne, at en adm. direktør i en stor virksomhed har tid til formandsposter i eksterne virksomheder:

»I dag er det nærmest et fuldtidsjob at være formand for en stor virksomhed, og der er meget begrænsede muligheder for at have et direktørjob ved siden af,« sagde han til Berlingske i går.

Berlingskes gennemgang viser også, at der i den anden ende af listen befinder sig en håndfuld topdirektører, som slet ingen eksterne bestyrelsesposter har. I den gruppe ligger bl.a. TDCs topchef Carsten Dilling, A.P. Møller - Mærsks CEO Niels Smedegaard Andersen og Legos adm. direktør Jørgen Vig Knudstorp.

Imellem de to yderpunkter er der en mellemgruppe, som har menige eksterne bestyrelsesposter, men ingen formands- eller næstformandsposter. Det gælder f.eks. Carlsbergs topchef Jørgen Buhl Rasmussen, som er bestyrelsesmedlem i Novozymes og Coloplasts Lars Rasmussen, som har menige poster i fire virksomheder, nemlig Lundbeck, TDC, Højgaard Holding, MT Højgaard og Novo Nordisks Lars Rebien Sørensen, som er medlem af Nationalbankens samt to udenlandske bestyrelser.

BM

Hvorfor giver det så mening at skelne mellem de forskellige typer af bestyrelseshverv?

»Et job som menigt bestyrelsesmedlem er en badebillet sammenlignet med formandshvervet,« siger et professionelt bestyrelsesmedlem, som ikke ønsker at blive citeret. Men hvad siger videnskaben?

Endnu en CBS-forsker, professor Ken Bechmann peger på, at arbejdsbyrden ved en formandspost er væsentlig større end ved et menigt medlemskab:

»Formandens honorar er typisk tre gange så højt som det menige medlems honorar. Det afspejler i et vist omfang forskellen i arbejdsbyrden,« siger han.

Berlingske Research’ egen løbende gennemgang af bestyrelseshonorarer viser, at næstformandens honorar typisk er det dobbelte af det menige medlems honorar.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere