Del : SMS
Berlingske Business

Kronens nye vogter

Rhode
Lars Rohde ny Nationalbankdirektør. Foto:

Lars Rohde begynder i morgen - 1. februar - i jobbet som Danmarks nationalbankdirektør efter 14 år i spidsen for ATP. Berlingske Business Magasin har interviewet ham inden jobskiftet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Roen slår en, når man interviewer Lars Rohde, Danmarks kommende nationalbankdirektør. Hos ham ligger bundbrædderne fast. Et kulturelt menneske – et robust menneske med et selvværd og en selvindsigt, der betyder, at han både kender sine styrker og sine begrænsninger. Han forklæder sig ikke.

”Den mest udsøgte form for bedrageri er selvbedrageri. Jeg prøver at se mine dæmoner i øjnene. Mine venner, bekendte og familien siger, at jeg er lidt af en selvpiner.”

På de indre linjer i ATP bliver han beskrevet som en finansiel nørd og alt andet end ”en vigtigprås, der forstiller sig.”

“Galgenhumoristisk” er et andet ord, der bruges om ham.

ATP-folkene er voldsomt triste over at skulle af med ham, men som hans HR-direktør Lillian Mogensen siger:

”Han har et meget skarpt hoved. Det kommer Danmark til at nyde godt af. Vi siger, at vi har giftet ham bort.”

I samfundets tjeneste

Lars Rohde har i mange år befundet sig på toppen af den danske magtpyramide. Han ynder ikke ordet magt, vil hellere bruge ordet indflydelse.

”Jeg har behov for, at jeg beskæftiger mig med noget, der er samfundsmæssigt nyttigt, og at vi sammen arbejder frem mod et fælles mål af samfundsmæssig betydning,” siger han.

Derfor har han takket nej, når han er blevet tilbudt job som investmentbanker. Kapitalfonde har heller aldrig haft hans interesse. Ikke at han har det mindste imod dem.

Lars Rohdes arbejdsliv begyndte i nationens tjeneste som ung økonom i Nationalbanken, og det bliver givetvis også endestationen.

Som øverste chef for landets største pengetank ATP har han præget tankegangen i erhvervslivets bestyrelser, siden han startede i jobbet tilbage i 1998. Især når det gælder krav om, at virksomhederne skal åbne sig i forhold til aktionærerne og markedet. Han har samtidig præsteret flotte resultater og har da også været placeret højt i Berlingske Business Magasins magtanalyse af finanssektoren.

ATP meritter

Rohdes hårfarve fik grå stænk i 2001 og 2002, da de finansielle markeder var på en lang nedtur. ”En nær-død-oplevelse,” kalder Lars Rohde det.

ATP’s reserver var ”blevet slidt så tynde. Vores forretningsmodel holdt ikke. Der var alt for meget risiko i balancen. Kriser gør en klogere og stærkere, men det var nu strabadserende. I sådanne situationer bliver jeg opfyldt af en ganske betydelig tankefuldhed.”

Gennem krisen kom ATP, og under Rohdes regimente er ATPs forretningsmodel blevet udviklet i flere omgange. Hjørnestenen i hans filosofi er, at de opgaver, han kalder ”de tre søstre”, skal ses i sammenhæng. Investeringerne skal give afkast, pensionsproduktet skal leve op til en garanti, og risikoen skal være så lav som mulig.

Undervejs udvidede Lars Rohde ATPs vingefang til også at omfatte hele FIH Erhvervsbank, hvilket ikke ligefrem udløste klapsalver hos den øvrige finanssektor, men derimod fortrydelige blikke og fnys om den halvoffentlige pengetank.

Beredskabsplaner

Ventetiden, inden han fredag 1. febuar sætter sig i embedet og skuer fra Havnegade mod Christiansborg, bliver anvendt på at udarbejde beredskabsplaner for den værst tænkelige situation for vores krone.

”En almen menneskelig erfaring er vel, at hvis du bliver udsat for noget, som du ikke har kunnet forestille dig, så bliver du som rådyret, der bliver fanget af det lange lys, paralyseret. Og det er det farligste, man både som organisation og menneske kan komme ud i. Så de scenarier samler jeg spørgsmål til, så vi forhåbentlig kan være operative over en bred flanke, hvis det uventede rammer os.”

Læs hele interviewet i Berlingske Business Magasin 31. januar 2013.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere