Del : SMS
Berlingske Business

Kriser skaber ledere

lund
Chefen for Statoil har til nordmændenes tilfredshed taget teten i krisehåndteringen, efter at 17 norske ansatte savnes efter gidselaktionen på gasanlægget In Amenas. Helge Lund beskrives i det hele taget som hæderlig, charmerende, omgængelig og som en mand, der ved, hvad han vil. Foto:

Det er i kriser, at ledere for alvor træder i karakter. Og Statoils koncernchef, Helge Lund, har efter manges mening imponeret med sin håndtering af gidseltagningen på et gasanlæg i Algeriet, hvor 37 vesterlændinge blev dræbt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Helge Lund var i Asien, da terrorister slog til mod gasanlægget In Amenas i Saraha-ørkenen, som Statoil driver med BP og det statslige algeriske Sonatrach. Chefen for den norske olie- og gaskoncern hastede tilbage til Norge for at engagere sig direkte i krisehåndteringen, og det har vakt sympati, at han tilsyneladende har brugt mere tid på pårørende end pressen. Fem af de 17 Statoil-ansatte, som blev berørt af gidseltagningen, er stadig savnet.

»Det er krævende at møde mennesker i sådan en situation. Jeg tror, at det hjælper bare at have en samtale med medmennesker, selv om jeg ikke kan opfylde deres største ønske om at få lidt klarhed. Når ikke jeg kan tilbyde det, er det næstbedste bare at være der,« sagde han efter et møde med pårørende på et krisecenter etableret af Statoil. Det var et signal om, at kommunikationen indadtil – over for ansatte og pårørende – er mindst lige så vigtig som kommunikation udadtil.

På alle punkter synes Helge Lund at have læst i den krisemanual, som BP er kritiseret for at mangle omkring det katastrofale olieudslip i Mexicos Golf i 2010, der har stået den britiske oliegigant så dyrt både finansielt og i tab af omdømme. Det er næppe tilfældigt, at Helge Lund forleden takkede den nuværende BP-chef, Bob Dudley, for sin hjælp.

Terroraktionen har igen bragt fokus på, at selskaber som Statoil kalkulerer med en høj risiko ved at afsøge ustabile regioner. Der er rejst kritik af sikkerheden, selv om Statoil lægger vægt på kriseberedskab og grundige risikovurderinger. Helge Lund har da også lovet en undersøgelse af forløbet. Statoils globalisering er i høj grad en kurs udstukket af ham. Og han bedyrer, at terroren ikke får Statoil til at skifte kurs.

Den 50-årige civiløkonom er klart bevidst om, at ingen af hans forgængere forlod posten frivilligt efter forskellige skandaler. »Jeg tager dette job i et langsigtet perpektiv. Det er klart, at jeg har set på historien,« sagde han ved tiltrædelsen.

Det langsigtede perspektiv prægede dernæst fusionen mellem Statoil og Norsk Hydro, der siden har bredt Norges største virksomhed til 34 lande og 20.000 ansatte.

»Han er ingen dominerende person, men han ved, hvad han vil og sætter sig mål, som han arbejder på at nå. Han er absolut ingen marionetfigur,« sagde Leif Furre, medlem af Aker RGIs bestyrelse og en gammel kollega, efter udnævnelsen. Andre skudsmål er hæderlig, charmerende og omgængelig.

Omstillinger og fusioner står ellers skarpt i billedet. Fra det fusionerede industri- og medicinalselskab Hafslund Nycomed og det udskilte Nycomed Pharma, og siden til en anden storfusion, mellem Aker og Kværner under milliardæren Kjell Inge Røkke. Helge Lund fremstod da som Røkkes tro våbendrager, men skiftet til Statoil fulgte angiveligt efter en uforsonlig magtkamp og uenighed om strategien. Siden har uvenskabet rådet mellem de to stærke mænd i Norges oliesektor – i hvert fald ifølge medierne, der har brugt mange spaltemetre på Røkke. Alligevel har Helge Lund givet »Røkke-skolen« æren for at lære ham at håndtere store projekter uden at sprænge budgettet.

»God planlægning på forhånd, grundige forundersøgelser, og så må man være disciplineret med milepælene undervejs,« har han udtalt.

En mand, der ved, hvad han vil.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere