Del : SMS
Berlingske Business

Krisen skabte arbejdsglæde

Arbejdsglæde
Foto:

Når ledigheden stiger og valgmulighederne forsvinder stiger tilfredsheden med jobbet.

Artiklen fortsætter under annoncen

En ny amerikansk undersøgelse foretaget af Center for Creative Leadership, viser, at krisen og den stigende ledighed har forøget arbejdsglæden blandt de tilbageværende medarbejdere op jobmarkedet. Det skriver Avisen.dk.

Den nye arbejdsglæde, skyldes  ifølge eksperterne at 'valgets paradoks' er forsvundet. Når du har mange jobmuligheder, du føler dig nemlig mindre tilfreds med det job, du har, konkluderer undersøgelsen.

- Krisen har aflivet zapper-kulturen på arbejdsmarkedet, hvor man før kunne vælge og vrage mellem mange attraktive job, siger erhvervspsykolog Majken Matzau til Avisen.dk.

Lettede over at undgå fyring

Hun mener, at medarbejderne nu i højere grad finder sig til rette på den arbejdsplads, de er på.

- De ved, vi er på vej ud ad recessionen og de føler sig lettede og glade for, at de ikke blev afskediget, og de kender det dyre alternativ; arbejdsløshed, siger hun.

Professor i personaleforhold Henrik Holm Larsen fra CBS, sammenligner synet på jobbet med det livssyn, som folk, der har overlevet svær sygdom, får.

- Ordsproget 'Vis ham døden og han vil være tilfreds med feber' kan relateres til arbejdsmarkedet, hvor folk sætter højere pris på jobbet, siger han til Avisen.dk

Tre kritiske faser

Signe Tønnesen, der er arbejdsmiljøkonsulent hos arbejdsgiverorganisationen Lederne bekræfter tendensen. Hun forklarer, at de medarbejdere, der ikke blev fyret, under krisen har gennemgået tre kritiske faser: Først udbredt angst for at blive fyret, da krisen ramte. Herefter utryghed for også at blive fyret – sammen med et øget og stærkt belastende arbejdspres, fordi flere skulle udføre det samme arbejde. Nu er de trådt i en tredje fase, hvor en betydelig del af utrygheden er forsvundet.

- Tilbage er arbejdspresset, men utryghed er langt værre end arbejdspres, siger Signe Tønnesen til Avisen.dk.

Læs også:

Tre ud af fire bosser kræver sunde ansatte

Krisen æder din frokostordning

600.000 danskere er trætte af deres arbejde

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere