Del : SMS
Berlingske Business

Komfortzonen skal måske udfordres

Komfortzonen_business

Ledere bør bruge årsskiftet til at gøre status over udfordringer og successer i det forgangne år. På tærsklen til 2013 kan lederne samtidig spørge sig selv, om opgaverne i det nye år skal gribes an på en ny måde.

Artiklen fortsætter under annoncen
Kalenderen viser 30. december, og det er tid til at kigge tilbage på året, der er ved at rinde ud.
For virksomheder og ledere handler det overordnet om, at der bliver kigget på, om de mål, der blev sat for 2012, er nået, og om de planlagte resultater og forventninger er indfriet på tilfredsstillende vis. Men det handler også om for den enkelte leder at kigge på egne personlige resultater. Det er med andre ord på tide at stoppe op og reflektere over, om man som leder har nået både de ledelsesmæssige og de forretningsmæssige resultater, der ved årets start blev sat som mål. Kort og godt om lederen har været en succes, personligt såvel som for virksomheden.

Det har for mange ledere været endnu et år med mange udfordringer. Der har været store fyringsrunder i mange virksomheder, og der har i det hele taget været stillet store krav til alle i forbindelse med de forandringer, en række virksomheder har været igennem, og som altid stiller krav til lederens personlige lederskab. Medarbejderne har uden tvivl vurderet præstationen løbende, men ledelsen og den enkelte leder bør også gøre det, og afslutningen på et år er et perfekt tidspunkt for refleksion.

En god præstation er selvfølgelig meget individuel, afhængig af rammer, vilkår og virksomhed, og kan ikke gøres op på en facitliste. Men i min optik kan en god præstation godt være, at man som leder har været med til at skabe merværdi for virksomheden gennem forandringer og i den forbindelse f.eks. haft fokus på at bruge ressourcerne rigtigt – både de menneskelige og økonomiske. Men det handler også om effektivitet i kombination med at kunne sikre engagement, motivation og arbejdsglæde blandt medarbejderne.

Det er også værd at tænke over, om man har været tilstrækkeligt forandringsparat. Kunne opgaverne have været løst på anden måde og med andre samarbejdspartnere, eller kunne lederen have foranstaltet et bedre samarbejde på tværs af afdelingsgrænser med deraf bedre resultater? Ofte bliver en dagligdag meget komfortabel, og det er ofte lettere at gøre »som vi plejer« frem for at se nye muligheder eller vælge nye samarbejdspartnere. Komfortzonen kunne måske godt trænge til at blive udfordret i 2013.

Det med at reflektere over livet – og ikke mindst arbejdslivet – optager mange ledere og er ofte med til at skabe store forandringer. Vi hører ofte om det, når f.eks. ledere mister deres job og efterfølgende realiserer drømmen om at starte egen virksomhed. Men vi hører også om ledere, som vælger at kvitte et godt job for at få mere tid til helt andre opgaver.

Faktisk fik jeg for kort tid siden en mail fra en kvinde i mit netværk, som efter flere år, hvor hun havde bidraget til vækst i sit nuværende job, nu var klar til at bringe sine kompetencer og erfaringer i spil i en ny virksomhed. Hun havde derfor valgt at stoppe i sit nuværende ansættelsesforhold, hvor hun faktisk havde været godt tilfreds med at være ansat, men det var vigtigt for hende igen at opleve stor motivation og passion. Hun var ikke klar på, hvor og hvad hun skulle beskæftige sig med, men det ville hun nu til at tænke nærmere over.

Jeg siger ikke, at alle skal gøre som kvinden fra mit netværk. Når vi kigger tilbage på året, der snart er gået, handler det ikke kun om at forandre og se, hvad man kunne havde gjort anderledes, eller om at sætte fokus på jobskifte. Det handler også i høj grad om fokus på succeshistorier, hvor lederne har gjort en forskel. Rigtig mange ledere vil uden tvivl kunne kigge tilbage på et år, hvor de trods krisetider har været en succes. Og når man kigger på konjunkturerne for 2013, tyder alt på, at det nye år bliver mindst lige så spændende og mindst lige så udfordrende. Et år, som igen stiller store krav til god ledelse.

Godt nytår!

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere