Del : SMS
Berlingske Business

Kolind på barrikaderne

Lars Kolind-pix
Lars Kolind udgiver en ny bog med titlen "Unboss", hvilket er anledningen til dette interview/portræt i Business Søndag, hvor vi også tager temperaturen på, hvor han er i sit liv efter Grundfos-balladen i efteråret. Foto:

Målet om profit må vige til fordel for et godgørende formål, lyder det i et nyt manifest fra Lars Kolind. I ny bog ’’Unboss’’ advarer han og medforfatteren Jacob Bøtter virksomheder mod at fortsætte et snævert fokus på profit. Men er han naiv? Og hvordan skal man ændre kulturen i en tung virksomhed som A.P. Møller – Mærsk?

Artiklen fortsætter under annoncen

Lars Kolinds nye og på mange måneder revolutionære tanker om ledelse, som han sammen med Jakob Bøtter har sat ord på i bogen ’’Unboss’’, spår, at virksomheder kun overlever, hvis de vælger at kæmpe for en godgørende sag – altså tager corporate social responsibility alvorligt – og lader personerne med striber på skuldrene droppe chef-attituden, så medarbejderne driver værket baseret på lyst.

Selv er Lars Kolind ikke sådan lige at sætte i bås. Selv siger han:

»Jeg er faktisk en anarkistisk konservativ. Jeg er meget fokuseret på grundlæggende værdier. Jeg kommer fra en rimelig stærk kristen tankegang, forvalter-tanken, så jeg er orienteret mod ordentlighed og ansvarlighed. Samtidig er jeg oprører. Jeg er imod institutioner, fordi de cementerer alt ting; de skal sprænges i luften. Jeg er i virkeligheden svær at kategorisere.«

Er du naiv?

»Det synes jeg ikke.«

Men der skal noget kålhøgenhed til at starte sådan en bevægelse?

»Jeg har faktisk lidt at have det i. De fleste giver op, når de forsøger på at ændre noget, men ikke jeg. Når min nekrolog eksempelvis skal skrives, så er det ikke ’’Unboss’’, der bliver skrevet om, men noget helt andet.«

LÆS HELE INTERVIEWET I BUSINESS SØNDAG

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere