Del : SMS
Berlingske Business

Købmænd knuser krisen

henriklind

Sans for markedet og evnen til hurtig omstilling giver højt afkast til virksomhedsejere med handelstalent.

Artiklen fortsætter under annoncen

Selv om detailhandlen over hele Europa lider hårdt under forbrugernes forsigtighed, har danske storkøbmænd inden for en lang række brancher klaret sig flot igennem krisen. De marcherer frem på listen over Danmarks 100 rigeste, som offentliggøres i dag i Berlingske Business Magasin. Ud af listen er til gengæld røget flere af de milliardærer, der skabte sig hurtige formuer på ejendomsinvesteringer i nullerne.

Købmændenes evne til at opbygge solide formuer bygger ifølge professor Mogens Bjerre fra Copenhagen Business School på en historisk dansk tradition for købmandskab, som særligt kommer til sin ret i krisetider.

»Gode købmænd ser hele tiden nye åbninger i markedet og fornemmer hurtigt, hvad kunderne vil have. De er dygtige til at omstille sig. De har konstant blik for små forbedringer, der øger indtjeningen«, siger Mogens Bjerre.

Han peger samtidig på, at mange danske handelstalenter har forstået at gøre deres forretninger globale og dermed mindre sårbare.

»Danske købmænd begraver sig ikke i regneark, når de beslutter sig for at gøre deres forretninger internationale. De er handlekraftige, vedholdende og stoler på deres intuition,« supplerer Mads Krage, der i en årrække stod i spidsen for discountkæden Netto.

På årets liste over de rigeste har tekstilkøbmændene i familien Holck Povlsens Bestseller-imperium og dynekongen Lars Larsen, Jysk, konsolideret deres pladser som nr. to og tre med formuer på henholdsvis 25 og 18 mia. kroner. Lige under dem springer Niels Thorborg fra L’easy, der gjorde leje af TV og hvidevarer til en folkesag, 19 pladser frem. En anden højdespringer er Gjørup-familien, der står bag BR Legetøj.

Oliemilliardær Torben Østergaard-Nielsen fra Middelfart er nu også blandt de allerrigeste. I hans selskab, Bunker Holding, bruger de det danske ord »godt købmandskab«, når de underviser elever fra hele verden. »Der findes ikke noget godt engelsk ord for det,« siger Torben Østergaard-Nielsen og forklarer, at godt købmandskab bl.a. er at »kende markedet i detaljen, forstå geografiens betydning og valutakursernes bevægelser.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere