Del : SMS
Berlingske Business

Kloge medarbejdere skader samarbejdet

Intelligens_iris_Business
Det kan være godt at være klog, men på arbejdspladsen kan det være til skade for samarbejdet. Foto:

Intelligens er en overdrevet ressource - handlekraft er langt vigtigere for en arbejdsplads, mener forsker.

Artiklen fortsætter under annoncen

En enkelt klog person kan være med til at drive en gruppe frem til højere kvalitet i arbejdet, men er der for mange intelligente personer i samme team, går det hele op i diskussioner og hanekampe.

Det siger den norske forsker i ledelse Jan Ketil Arnulf fra BI Norwegian Business School til Dagens Næringsliv.

For at opnå det bedste samarbejde på arbejdspladsen er det derfor vigtigere med en god spredning end et højt gennemsnit i intelligens.

»Problemet med for mange kloge er, at de diskuterer for meget. I et team med akademikere snakkes der mere, end der handles. Intelligens er en diskutabel og overdrevet ressource, som drives frem i skolen. Handlekraft er vigtigere end intelligens,« siger Jan Ketil Arnulf til avisen.

Arnulf mener, at sammensatte teams er mere effektive. Det vigtigste er at forstå at samarbejde. Stærke personlighedstræk kan derimod fremme vanetænkning og dermed skade forretningen.

»Mange sælgere er vant til at sælge sig ud af alle problemer. I en presset situation sælger de meget uden at regne ordentligt,« siger Jan Ketil Arnulf til Dagens Næringsliv.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere