Del : SMS
Berlingske Business

Klassisk computerspil skærper hjernen

tetris - billede
Foto:

Fordriver man jævnligt tiden med at spille Tetris på computeren, gør man samtidig hjernen mere effektiv.

Artiklen fortsætter under annoncen
En halv times dagligt Tetris-spilleri får hjernebarken til at vokse og gør samtidig hjernen skarpere, viser et nyt studie, som forskere fra det amerikanske Mind Research Network står bag. Det skriver det norske website forskning.no.

I alt har 26 teenagepiger deltaget i undersøgelsen. Pigerne blev bedt om at spille Tetris hver dag i 30 minutter igennem tre måneder. Både før og efter testen blev deres hjernekapacitet og tykkelsen på deres hjernebark, som er en del af storhjernen, undersøgt.

Forskerne valgt at bruge teenagere, fordi det ventes, at ændringer i hjernen tydeligere kan spores her end blandt andre grupper. Samtidig blev pigerne foretrukket, fordi teenage-drenge ofte i forvejen har så rigeligt med erfaringer med computerspil.

Tidligere undersøgelser har vist, at Tetris gør hjernen mere effektiv. Men studiet er det første af sin art, der påviser, at spilleriet påvirker hjernebarken, som styrer menneskets evne til at koordinere bevægelser og dele af hjernen, som handler om koordination af syn, hørelse og følesans.

Ifølge undersøgelsen gjorde computerspillet pigerne bedre til sprog, kritisk tænkning, at bearbejde indtryk og til at ræsonnere.

- ulha

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere