Berlingske Business

Kinesere stoler ikke på reklamer og smart emballage

Kina

Du skal tænke kreativt, hvis du vil sælge til kineserne. Forbrugeradfærden skiller sig ud på en række punkter.

Artiklen fortsætter under annoncen
Selvom storbyborgere i Kina på en række områder adopterer vestlig forbrugeradfærd, er der dog stadig stor forskel sammenlignet med de vestlige forbrugere.

Derfor skal virksomheder, der vil ind på det kinesiske marked tænke anderledes.

Nu har forskere fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet i samarbejde med to partneruniversiteter i Kina udviklet målemetoder, der bl.a. kan sige noget om storbykinesernes købsmotiver og holdninger til mad og madlavning.

Læs også på evb.dk:

Her er de 10 vigtigste vækstmarkeder

BRIK-landene - høj vækst, men langt væk

Dansk handelsfremstød i Kina giver pote

Metoden giver indsigt i kinesernes indkøbs- og madvaner. Og det er værd at bide mærke i, hvis man skal ind på det kinesiske marked.

Ifølge Klaus G. Grunert, professor og centerleder for MAPP-centeret ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, der står bag undersøgelsen, adskiller kinesiske forbrugere sig markant på områder som indkøbsvaner, holdning til fødevaresikkerhed, convenience og madinnovation.
Blandt andet er kineserne mere vant til specialforretninger og åbne markeder med friske råvarer, mens supermarkeder, som vi kender dem herhjemme, er nye for dem. Og det skaber visse udfordringer for udenlandske fødevareproducenter:

- Traditionelt set er fødevarer i Kina altid friske og ikke emballeret. Derfor har innovative og emballerede produkter på supermarkedernes hylder ikke den samme troværdighed for kineserne, da de ikke kan se produktet indeni. Dette får dem til i højere grad at vælge de produkter, de kender i forvejen. Af samme grund bider kineserne ikke i samme grad på reklamer, som vi f.eks. gør herhjemme, forklarer professor Klaus G. Grunert.

Dette har ifølge Klaus G. Grunert medført en slags rådvildhed hos f.eks. vestlige virksomheder, som i mangel af brugbare segmentanalyser har famlet i blinde i forsøget på at sælge deres produkter på det kinesiske marked og derfor har overladt markedsføringsarbejdet til kinesiske grossister.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen